Det nya biljettsystemet enhetliga priser oavsett resans längd har gjort att fler köper månadskort och färre reser med enkelbiljett än vad Region Uppsala hade räknat med. Det har gett ett minus i kassan, trots att det totala resandet har ökat.
Nu ska biljettpriset höjas för att täppa till underskottet. Vid tidigare höjningar var det bara priset på månadskort och årskort som höjdes. Men enligt det förslag som nu ska skickas till fullmäktige kommer även enkelbiljetterna att gå upp från 39 till 40 kronor. 30-dagarskortet höjs samtidigt från 1 100 till 1 150 kronor. Övriga priser fastställs senare.
– Vi lever i en kärv situation i regionen. Våra skattemedel ska gå till både vård och kollektivtrafik, och vi kan inte lägga in mer pengar till kollektivtrafiken. Ett sänkt utbud är inte att alternativ, vi vill ha en attraktiv kollektivtrafik, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
Bensinskatten har sänkts och busspriserna ökar. Hur ser du på risken att fler väljer att ta bilen i stället för bussen?
– Det är problematiskt. Men om vi skulle underprissätta vår kollektivtrafik för att bilåkandet är subventionerat så skulle vi inte kunna ha det utbud vi har. Och det som är absolut viktigast för kollektivtrafikens attraktivitet är ett tillräckligt bra utbud.
Kommer gratis sommarlovskort att finnas kvar även nästa år?
– Sommarlovskortet har ett starkt stöd i vår överenskommelse. Det har varit en satsning som har fallit väl ut där en ny generation lär sig åka kollektivt, säger Jenny Lundström.
Moderaterna är kritiska till den föreslagna höjningen.
– Styret straffar pendlarna. När de satt i opposition var de väldigt tydliga med att de ville ha max 30 kronor för en enkelbiljett, säger Cecilia Linder (M), regionråd.
Hur vill ni lösa underskottet?
– Vi vill i stället höja kontrollavgifterna till 1 850 kronor. Vi ser att fuskandet ökar och då vill göra det ännu mer avskräckande att fuska. Vi vill inte heller att man delar ut gratisbiljetter.
När parkeringsböterna ändrades senast röstade Moderaterna emot den föreslagna höjningen. Varför ska det vara tre gånger dyrare att slarva med bussbiljetten än med parkeringsavgiften?
– Jag vet inte vad det finns för rekommendationer om felparkeringsavgifter och jag har aldrig reflekterat över det eftersom jag aldrig gör fel. Det är lika självklart att man betalar sin parkeringsavgift när man parkerar sin bil som att man betalar sin bussbiljett, säger Cecilia Linder.