Bussbolaget: Inga förändringar i säkerhetsrutinerna

Åtalet mot chauffören innebär inga förändringar i säkerhetsrutinerna hos det bussbolag som trafikerar linje 811. Enligt företaget har dock egenkontrollen av förare utökats efter olyckan.

Uppsala2007-10-24 21:02
- Vi har numera en person på heltid som åker med våra bussar och bedömer förarnas körsätt. Tidigare utfördes den uppgiften på deltid, säger Gunnar Sahlen, vd för bussbolaget KR-trafik, som i Uppsala län har entreprenaden på bland annat linje 811.
Om kontrollen resulterar i en anmärkning så får den aktuella föraren extra utbildning med inriktning på de inslag som brustit, enligt företaget.
- Det är betydligt bättre att ge särskild utbildning till den som behöver än till alla, säger Gunnar Sahlen.

Han är också tveksam till att höja åldern för att få köra buss i linjetrafik. I dag är gränsen 21 år för att få busskörkort.
- All forskning pekar ju på att det är lättare att lära sig när man är ung, säger Gunnar Sahlen.
De säkerhetshöjande åtgärder han efterlyser handlar i stället om bättre vägar, exempelvis genom att hållplatser och parkeringsfickor är ordentligt avskilda från vägbanan.
- Och man kan fråga sig om det verkligen ska vara samma hastighetsgräns i alla väglag. Det finns elektroniska skyltar för att variera hastigheterna.

Rolf Hemlin, KR:s depåchef i Uppsala, menar att erfarenhet är viktigast för den enskilde förarens förmåga att hantera besvärliga situationer. Men han konstaterar också att i offentligt finansierad kollektivtrafik landar det mesta i en pengafråga:
- Vem vill betala för att bussförare ska kunna öva några tusen mil innan de kommer ut i arbete, frågar han menande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om