Bussdepåer kräver miljardinvestering
Nya depåer för Uppsalas busstrafik kan bli en kostnad i miljardklassen. En utredning pekar ut tre lämpliga lägen som ersättning för dagens anläggning vid Kungsgatan.
Foto: GRAFIK: Maria Westholm
Den politiska oppositionen i stadshuset reser frågetecken kring de höga kostnaderna:
- Det borde utredas om det inte räcker med en fullt utrustad huvuddepå och en sidodepå där man klarar de löpande behoven av service. Stadstrafik och regiontrafik måste kunna utnyttja depåerna gemensamt, säger Miljöpartiets kommunalråd Niclas Malmberg.
Förutom lokaler och utrustning behövs nya tillfartsvägar och trafikplatser vid depåerna. Stora markområden måste också köpas in, men Uppsala kommun räknar samtidigt med goda inkomster från en försäljning av marken vid dagens bussdepå, intill Kungsgatan-Strandbodgatan. Där planeras för bostäder i den växande stadsdelen Kungsängen.
Som UNT tidigare rapporterat föreslås en huvuddepå vid Kungsängens gård i södra Uppsala med plats för 150 stadsbussar på en yta som motsvarar ungefär tio fullstora fotbollsplaner. Dessutom föreslår utredningen en depå i Fyrislund av ungefär samma storlek. På sikt, när stadsbussflottan fördubblats till 300 fordon, behövs enligt utredningen ytterligare en depå, som föreslås bli placerad i Ärna, intill brandstationen (se karta). Ett tidigare alternativ vid Vaksala-Eke öster om staden anses mindre lämpligt.
En av fördelarna med en depå vid Kungsängens gård är enligt utredarna närheten till kommunens biogasanläggning, vilket underlättar tankning. Målet är att hela bussflottan i stadstrafiken på sikt ska drivas med biogas. Åtminstone två av depåerna ska kunna användas av både Uppsalas stadsbussar och de gula landsbygdsbussarna. Slutnotan lär därför bli en förhandlingsfråga mellan kommunen och landstinget, med tillskott av eventuella statsbidrag.
Utredningen bygger på att bussresandet ökar, trots att utvecklingen hittills är långt ifrån kommunens målsättning. Bussdepåfrågan har utretts i flera år utan avgörande.
Finanskommunalrådet Gunnar Hedberg har goda förhoppningar om att kunna lotsa förslaget till ett beslut, men anser att kostnadsfrågan behöver utredas närmare:
- Det är ändå mycket tillfredsställande att kunna samlas kring detta. Utredningen har mycket grundligt tittat på effekter av tomkörning, körtider och miljöpåverkan, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!