Bussfiler planeras på Kungsgatan

Privatbilar och lastfordon på Kungsgatan i centrala Uppsala får i framtiden samsas på ett körfält för att öka framkomligheten för buss och taxi. Det är kontentan av förslaget om särskilda bussfiler som nu läggs fram för beslut.

Uppsala2004-09-10 00:00
Förändringen blir genomgripande, om den genomförs. All biltrafik som i dag färdas på Kungsgatan, som mest närmare 20 000 fordon per dygn, kommer inte att få plats på det enda körfält som blir öppet för privatbilar och lastfordon. Enligt utredningen som ligger till grund för förslaget väntas trafiken i stället öka på Östra och Västra Ågatan, Sysslomansgatan och Väderkvarnsgatan.
Bussfilerna föreslås införas på försök, för att senare kunna justeras. Konsekvenserna kan nämligen inte fullt ut överblickas, konstaterar den konsult från Vägverket som arbetat fram förslaget. Inga beräkningar finns om hur omgivande gator kommer att påverkas eller hur mycket trafiken väntas minska på Kungsgatan.

Proppas igen av köande bilar
För kollektivtrafiken kommer framkomligheten "sannolikt" att förbättras, enligt utredningen. Störst risk för en motsatt effekt är att bussfilerna proppas igen av köande personbilar vid de många korsningarna. För vanlig trafik innebär filerna sämre framkomlighet, konstateras i förslaget till gatu- och trafiknämnden. Kungsgatan är redan i dag överbelastad under högtrafik och bussfilerna kommer ytterligare att minska gatans kapacitet, enligt skrivelsen.
I stora drag innebär förslaget att nästan hela Kungsgatan i sydlig riktning, från Råbyvägen till Fjalars gränd, reserveras för buss och taxi i höger körfält. Övrig trafik får köra i vänster körfält. I nordlig riktning växlar bussfilerna mellan höger och vänster körfält (se kartan). Före korsningarna upphör bussfilerna, för att ge plats åt svängande trafik.
Norrut blir bussfilerna öppna för all trafik under de timmar på dygnet då trafiken är minst intensiv. Söderut föreslås bussfilen gälla dygnet runt.

Högt på önskelistan
Särskilda bussfiler på Kungsgatan har länge stått högt på önskelistan för både Uppsalas kommunledning och Upplands Lokaltrafik. Syftet är att förbättra framkomligheten för bussarna och minska biltrafiken på Kungsgatan. Kommunfullmäktige har bestämt att bussfilerna är en av de högst prioriterade åtgärderna för att förbättra kollektivtrafiken.
Peter Eklund, utvecklingschef på Upplands Lokaltrafik, tror att förslaget kommer att ge bättre busstrafik på gatan:
— Men det gäller att vara uthållig. Det kommer att dröja ett och ett halvt år innan man fullt ut ser de positiva effekterna.
Förslaget behandlas av gatu- och trafiknämnden 15 september. Om nämnden säger ja kan bussfilerna införas tidigast i slutet av oktober, efter vissa ombyggnader längs gatan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om