Bussförare riskerar att mista sina jobb

Till sommaren tar Nobina över bussarna regiontrafiken i Uppsala län. För bussförarna innebär det att de förlorar sin anställningstrygghet.

Uppsala2012-03-08 19:02

– Det känns för jäkligt. Man har hus, familj och löpande räkningar. Jag hade räknat med att bara gå igenom den här processen och sen fortsätta att arbeta för Nobina, säger en av dagens chaufförer som inte får jobba kvar när Nobina tar över.
Någon förklaring till varför Nobina valde att avsluta rekryteringsprocessen med honom fick han inte. I samband med ”uppkörningen” gav inspektören goda vitsord om hans körning.
– Det är möjligen så att någon inte tycker om en. Men det är något helt annat och det påverkar inte arbetet, säger bussföraren som vill vara anonym.

Vid upphandlingen ställde inte UL några krav på att den nya entreprenören skulle ta över personalen. Och Nobina har agerat därefter.
– Vi ser det som en nyrekrytering. När den gamla operatören avslutar sin verksamhet så avslutas anställningsförhållandet med de anställda, säger Rolf Kolmodin, kommunikationschef på Nobina.
När Nobina däremot vann SL:s upphandling av busstrafiken i Norrtälje fick man ta över personalen från den gamla operatören, Busslink, eftersom det var ett krav i upphandlingsunderlaget.

Varför ställer inte UL samma krav som SL?

– I den affärsmodell vi har valt är det viktigt att trafikföretagen har obegränsat inflytande över rekryteringsprocessen, säger Sture Jonsson, informationschef på UL.

Men det är ju en stor osäkerhet för de anställda som blir av med sin anställningstrygghet.

– Som bussförare riskerar man att byta arbetsgivare. Det är inget bussbolag som kommer hit med det antal bussförare som behövs. Man har ett behov av att anställa dem som finns, säger Sture Jonsson.

Therese Kaas, ombudsman på Kommunal, säger att man från fackets sida har försökt påverka UL att ställa krav på att ta med personalen vid upphandlingen, men utan framgång. Nu tvingas alla som vill fortsätta jobba för Nobina genomgå teoriprov, körprov, anställningsintervjuer och läkarundersökningar.
– Man får en känsla av att de plockar russinnen ur kakan, där historiken med tidigare sjukdomar och andra delar kan påverka anställningsförfarandet. Och när man väl har tagit sig igenom rekryteringsprocessen så får man en provanställning, även om man har jobbat i 25 år som bussförare. Det tycker vi är förödande, säger Therese Kaas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om