Busskörfälten blir kvar på Kungsgatan
De särskilda busskörfälten på Kungsgatan i centrala Uppsala blir sannolikt permanenta. Bättre framkomlighet för kollektivtrafiken är en av de viktigaste motiven för beslutet.
Bilister och yrkesförare kritiserade till en början körfälten, som reglerades med olika tidsbestämmelser för olika sträckor längs gatan och dessutom upphörde vid korsningar och rödljus. De ansågs ologiska, förvirrande och svåra att följa.
@3a Text ui:Efter hand har kritiken minskat. En utvärdering av kommunen visade att bussarna fått kortare körtid längs Kungsgatan med de reserverade körfälten, samtidigt som olyckorna minskat. Även från ambulans, polis och brandkår fick körfälten positiva omdömen. Någon mätbar förbättring av luftkvaliteten har dock inte skett, vilket i sin tur anses kunna bero på ombyggnader och köer på Kungsgatan.
Vissa justeringar föreslås nu i bestämmelserna för busskörfälten, som sträcker sig från korsningen med Råbyvägen i norr till Fjalars gränd i söder. Bland annat föreslås större enhetlighet för de tidpunkter körfälten är reserverade för enbart bussar. Övrig tid får alla motorfordon färdas i körfälten. Både polisens trafikavdelning och Upplands Lokaltrafik har givit klartecken för regleringen.
@3a Text ui:Diskussioner har förts om ytterligare körfält för kollektivtrafiken i Uppsala, bland annat på Luthagsesplanaden och Vaksalagatan.
Ordföranden för kommunens gatu- och trafiknämnd, Anders Westerlind (FP), vill avvakta med beslut:
- Vi är inte emot bussfiler i princip på Luthagsleden, men vill först pröva signalprioritering för bussarna. Tjänstemännen hävdar att det kan vara effektivare än bussfiler på den gatan, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!