Busskörfälten blir kvar på Kungsgatan

De ­särskilda busskörfälten på Kungsgatan i centrala Uppsala blir sannolikt permanenta. Bättre framkomlighet för kollektiv­trafiken är en av de viktigaste motiven för beslutet.

Uppsala2009-03-23 07:00
Busskörfälten infördes i slutet av 2004 men har hittills reglerats genom tillfälliga bestämmelser av Uppsala kommun. Nu föreslår trafikexperterna att försöket omvandlas till permanenta bestämmelser. Politikerna i kommunens gatu- och ­trafiknämnd väntas gå på samma linje när ärendet ska av­göras i veckan.

Bilister och yrkesförare kritiserade till en början körfälten, som reglerades med olika tidsbestämmelser för olika sträckor längs gatan och dessutom upphörde vid korsningar och rödljus. De ansågs ologiska, förvirrande och svåra att följa.
@3a Text ui:Efter hand har kritiken minskat. En utvärdering av kommunen visade att bussarna fått kortare körtid längs Kungs­gatan med de reserverade körfälten, samtidigt som olyckorna minskat. Även från ambulans, polis och brandkår fick körfälten positiva omdömen. Någon mätbar förbättring av luft­kvaliteten har dock inte skett, vilket i sin tur anses kunna bero på ombyggnader och köer på Kungsgatan.

Vissa justeringar föreslås nu i bestämmelserna för busskör­fälten, som sträcker sig från korsningen med Råbyvägen i norr till Fjalars gränd i söder. Bland annat föreslås större enhetlighet för de tidpunkter körfälten är reserverade för enbart bussar. Övrig tid får alla motorfordon färdas i körfälten. Både polisens trafikavdelning och Upplands Lokaltrafik har givit klartecken för regleringen.
@3a Text ui:Diskussioner har förts om ytterligare körfält för kollektivtrafiken i Uppsala, bland annat på Luthagsesplanaden och Vaksalagatan.

Ordföranden för kommunens gatu- och trafiknämnd, Anders Westerlind (FP), vill avvakta med beslut:
- Vi är inte emot bussfiler i princip på Luthagsleden, men vill först pröva signalprioritering för bussarna. Tjänstemännen hävdar att det kan vara ­effektivare än bussfiler på den gatan, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om