Bussproblem om Bäverns gränd öppnas

Ett öppnande av Bäverns gränd i Uppsala för all biltrafik skulle leda in fler bilar i stadskärnan och försämra framkomligheten för bussarna, enligt en ny utredning.

Grafik: Karl Åstrand

Grafik: Karl Åstrand

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2007-09-21 00:01
En ny bro söderut över Fyrisån pekas ut som ett bättre alternativ.
De borgerliga partierna lovade i valet förra året att öppna Bäverns gränd för all fordonstrafik, i syfte att underlätta framkomligheten och avlasta andra hårt trafikerade gator. De rödgröna partierna vill behålla gränden öppen enbart för buss och taxi.
Frågan om vilka effekterna blir av ett öppnande har nu utretts av kommunens trafikexperter. I grova drag pekar deras slutsats på att det blir svårt att förena önskemålen om bättre framkomlighet i innerstaden och god framkomlighet för kollektivtrafiken, samtidigt som gränden öppnas.

Ett öppnande skulle, enligt utredningen, locka så stor mängd trafikanter från andra gator och broar att trafiken skulle öka i stora delar av området, med sämre framkomlighet som följd. Den nya bro som samtidigt föreslagits söderut över Fyrisån, i Kungsängsesplanadens förlängning, skulle inte locka tillräckligt många trafikanter från Islandsbron och gatorna intill.
Trafikökningen skulle samtidigt leda till att bussarna i rusningstid fastnar i köer vid Islandsbron, enligt utredarna. Något utrymme för egna bussfiler finns inte och grön våg för bussarna genom trafiksignalerna skulle inte få någon verkan.
Även ur miljösynpunkt ger ett öppnande sämre total effekt, enligt utredningen. Luften skulle förvisso förbättras markant på Östra Ågatan, men samtidigt bli ännu sämre i Bäverns gränd. Skälet är att gränden är mer sluten än Ågatan och att luftföroreningar därför ventileras bort sämre.

Kommunalrådet Cecilia Forss (m), med ansvar för trafikfrågor, hade på torsdagen ännu inte sett utredningen och kunde inte kommentera slutsatserna. Hennes besked är dock att de borgerligas löfte om att öppna Bäverns gränd för allmän biltrafik ligger fast. Däremot har majoriteten ännu inte tagit ställning till nya broar över Fyrisån. Huvudalternativen är att bredda den befintliga Kungsängsbron eller bygga den nya bron vid Kungsängsesplanaden.
Den modell som utredningen i stället lyfter fram för att uppfylla målen innebär att Bäverns gränd fortsatt blir öppen enbart för buss och taxi samtidigt som den nya bron vid Kungsängsesplanaden byggs. Då förbättras framkomligheten samtidigt som bussarna kommer fram i gränden, enligt utredningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om