Bussresenärer missnöjda med UL

Resenärernas betyg på kollektivtrafiken i Uppsala län sjönk under 2006 jämfört med året innan. Störningarna vid det stora Resecentrumbygget är förklaringen, tror Upplands Lokaltrafik (UL).

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2007-01-10 21:14
- Alla som reser till eller från Resecentrum har fått stå ut med en bussterminal som liknar en byggarbetsplats. Hälften av våra resenärer på regiontrafiken passerar Resecentrum, konstaterar UL:s vd Klas Wåhlberg.
I branschens årliga kvalitetsmätning, Kollektivtrafikbarometern, klarar sig UL ändå förhållandevis bra, jämfört med landet som helhet. I riket sjönk betyget på kollektivtrafiken mer än i Uppsala län, jämfört med 2005.

Högre krav i storstad
Skillnaderna mellan regionerna är dock stora och Uppsala ligger alltjämt något under rikssnittet. Klas Wåhlbergs förklaring är att resenärerna ställer högre krav på en väl fungerande kollektivtrafik i storstadsområden. På sikt har dessutom betyget höjts för Uppsalatrafiken sedan början av 2000-talet.
Bara 35 procent av resenärerna i Uppsala stad och län anser att kollektivtrafiken är prisvärd, mot 49 procent för riket som helhet. Överlag har något fler resenärer än tidigare inte kunnat redovisa någon åsikt om kollektivtrafiken.

Tryggt
I Uppsalas stadstrafik är de trogna resenärerna mest nöjda med informationen om avgångstider och närheten till hållplatserna. Tre fjärdedelar tycker att det är enkelt att köpa biljetter och tryggt att färdas. Sämre är det med bolagets lyhördhet för synpunkter och informationen om förseningar och stopp i trafiken, enligt resenärerna. Dessa områden får lägst betyg av de svar som UL valt att redovisa.
Jämfört med förra året får trafiken med de gröna stadsbussarna höjt betyg för information om ändringar och system för biljettköp. Däremot anser resenärerna att det blivit krångligare och långsammare att färdas.
För landsbygdsbussarna och Upptåget är mönstret likartat som för stadstrafiken. Tidsinformation, trygghet och enkelhet uppskattas medan information om ändringar samt lyhördhet får låga betyg. Många anser att resorna tar längre tid och att linjesträckningen försämrats. UL ska nu analysera resultaten och försöka förbättra de områden där betygen är låga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om