"Bygg till en vänthall!"

DEBATT. Trafikgruppen vill ha en drirektbuss mellan Sigtuna och Märsta - och en biljetthall till  vid stationen.

Uppsala2014-02-18 17:07

Vi i Trafikgruppen gläder oss åt att det på allvar tycks hända något när det gäller en renovering av Märsta station. Nu deklarerar man från både majoritet och opposition att man vill lägga kommunala pengar på en temporär upprustning i väntan på Trafikverkets mer genomgripande.

De politiska partiernas förslag ser inte likadana ut, men vi ser fram mot att man enas om kloka åtgärder. När kommunen genom ett bidrag på enligt uppgift 20 miljoner kronor till den nya motorvägsavfarten i Rosersberg subventionerade biltrafiken, ser vi det som helt rimligt att man på samma sätt gynnar de kollektivt resande.

Redan 2011 redovisade vi vid ett medborgarmöte ett förslag, som något skulle kunna åtgärda de största bristerna. Visst är det önskvärt med en annan ordning för de väntande bussarna och en plats för avstigning intill stationsbyggnaden. Att ta av marken för detta från parkeringsutrymmet kommer inte att bli populärt. Många från Sigtuna parkerar här för vidare färd med pendeltåget. Risken är att man då tar bilen till Rosersberg eller ända in till Stockholm.

Om vårt förslag till ny organisation av busstrafiken mellan Sigtuna och Märsta station blev verklighet, nämligen en ringlinje i Sigtuna med direktbuss till och ifrån varje pendeltåg, skulle fler ta bussen och mindre utrymme krävas för bilparkering.

Att få gå under tak till och från bussarna vore bra, men vi tror inte att det är detta de flesta passagerare prioriterar. För oss är biljetthallen det stora problemet och för en lösning la vi 2011 fram en detaljerad skiss, som vi delgett både SL och kommunen. Bygg till en liten vänthall! Lotsa in- och utgående tågresenärer olika väg!

Mer av helhetssyn och en plan för att kunna prioritera och ta steg i rätt riktning önskas snarast. Vi föreslår att kommunen och SL delar på kostnaden för en temporär upprustning i väntan på att även Märsta får del av Trafikverkets medel. Ritningar finns sedan länge, men de statliga pengarna har tydligen hamnat på annat håll. De har uppenbarligen inte satsats på Märsta station – den enda pendeltågsstation som inte åtgärdats med sådana medel på 40 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om