Beslutet om den nya Tullgarnsbron, som ska gå från förlängningen av Kungsängsesplanaden till Studenternas, togs redan 2010. När nu broprojektet sjösätts med förberedande arbeten innebär det samtidigt att det kan bli lite stökigt i trafiken vid platsen.
– Det känns bra att få komma igång med anläggandet av bron. Det kommer bli lite stökigt under byggtiden men slutresultatet kommer att förbättra trafiksituationen i stan, för såväl biltrafik som cyklister och fotgängare, säger Stefan Bergerstam, Uppsala kommuns projektledare för byggandet av Tullgarnsbron, i ett pressmeddelande.
Kungsängsesplanaden kommer under byggtiden att justeras i höjd- och sidled för att anpassas till den nya bron och på andra sidan Fyrisån kommer Ulleråkersvägen att byggas om.
Enligt tidsplanen räknar Uppsala kommun med att den nya bron för bilar, tung trafik, cyklister och gående, ska stå klar hösten 2023.
– När vi bygger Tullgarnsbron avlastar vi Islandsbron från biltrafik och kan använda den för enbart gång, cykel och kollektivtrafik. På så sätt ökar vi tillgängligheten för fler till innerstaden samtidigt som vi minskar trafikbullret, säger Rickard Malmström (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Under byggtiden kommer trafik på Kungsängsesplanaden att behöva ledas om. Båttrafik förbi arbetsplatsen är förbjuden fram till 14 april nästa år.