Bygget av resecentrum har nått halvvägs
Någon som tycker det blir lite tomt och trist när jättebygget Uppsala resecentrum är färdigt? Var lugn - bygget är ännu bara halvvägs. Tre års grävande återstår.
Göran Belin passar på att röka en pipa tobak medan han berättar om hur arbetet går med den nya viadukten vid Strandbodgatan.
Foto: Tor Johnsson
- Vi har fått förvånansvärt få klagomål, säger Banverkets projektledare Göran Löfstrand.
- Några boende har klagat på höga bullernivåer. När vi öppnade plattform åtta var ljudet vid utropen för högt, men det är justerat. Vi har en tvist med en fastighetsägare vid Strandbodgatan, där vi schaktat runt huset, men det är allt.
Likadant låter det från Uppsala kommun, som svarar för ombyggnaderna framför stationshuset och kommande husbyggen öster om bangården, även om just dessa formellt inte tillhör projektet Resecentrum:
- Den vanligaste frågan är "var är min cykel", berättar Catharina Danckwardt-Lillieström, biträdande projektledare. Resvärdarna vid stationen gör ett jättejobb med att informera och hjälpa till.
I vinter har storbygget nått ganska precis hälften av full tid och nu pågår arbetet på alla fronter: på spår och perronger, runt stationshuset och vid broarna över Strandbodgatan. Invigningen är bokad till 12 december 2011. Något halvtidsfirande har inte hunnits med.
- Där borta blir det värmestuga för resenärerna, säger Banverkets Göran Löfstrand ute i snålblåsten och pekar mot den nya plattform som börjar ta form. Fyra uppvärmda krypin blir en av nyheterna i förvandlingen.
Under spåren grävs Centralpassagen sakta fram. Där ska tågpendlarna myllra till perrongerna, tillsammans med cyklister och fotgängare mellan östra och västra stadsdelarna. All gångtrafik över spåren försvinner när bygget är färdigt. Just nu är det kalt och fuktigt därnere, medan arbetarna förbereder gjutningen av ännu en etapp. Göran Löfstrand tror att det färdiga resultatet blir omtyckt:
- Centralpassagen blir bred och ljus, med öppningar uppåt och åt sidorna. Den ska inte upplevas som en mörk och osäker tunnel, det har varit viktigt i planeringen.
Det finns rentav farhågor om att den kan bli lite för populär och fungera som uppehållslokal, med sina uppvärmda breda trappor och skyddande takpartier.
Rörigast just nu, för både byggare och vanligt folk, är det under tågbroarna vid Strandbodgatan. Här trängs kranar, grävmaskiner, stålspont och armeringsjärn med byggjobbarna i leran. I en korridor genom området passerar fotgängare och cyklister under hela byggtiden.
När UNT besöker gropen är gångpassagen avstängd över dagen för att ge maskinerna svängrum. Det stoppar inte en kavajklädd man från att irra in på byggplatsen. Med portfölj i handen ser han vilsen ut. Banverkets Göran Löfstrand guidar honom tillbaka till tryggare mark.
De gamla tågbroarna ersätts av nya och från trottoaren öppnas en entré med trappor och hiss till plattformarna. Men ingen parkering för cyklar och bilar finns vid entrén - och vissa befarar framtida anarki bland fordon som ändå kommer att parkeras framför trapporna.
Bygget av nya Centralstationen har börjat intill södra gaveln på gamla stationshuset. På östra sidan om spåren väntar storbyggen av båghusen och bostäderna vid Frodeparken. Prövningarna är inte över på länge än, för alla som vistas i området.
Banverket svarar för den allra största delen av projektet. Göran Löfstrand har jobbat med Uppsala resecentrum i över fyra år. Han har nästan lika lång tid kvar.
- Ett spännande bygge, men nästan lite väl långt, säger han. Det finns risk att man tappar fokus när det pågår så länge. Man får ta sikte på delmålen. Det kändes skönt när vi kunde öppna plattform åtta nu i höst och alla såg att projektet gick framåt.
Så MYCKET BYGGMATERIAL GÅR ÅT:
* 10,2 km järnvägsspår
* 13 km kontaktledningar
* 270 000 kubikmeter schakt- och fyllnadsmaterial
* 15 000 kubikmeter betong
* 58 st nya järnvägsväxlar
* 2000 ton armering
* 18 000 kvadratmeter spont
* 10,2 km järnvägsspår
* 13 km kontaktledningar
* 270 000 kubikmeter schakt- och fyllnadsmaterial
* 15 000 kubikmeter betong
* 58 st nya järnvägsväxlar
* 2000 ton armering
* 18 000 kvadratmeter spont
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!