Snabbcykelleden till Gamla Uppsala blir Uppsalas tredje snabbcykelled. Den ska gå från Österplan längs järnvägen och Vattholmavägen till Iduns väg i Gamla Uppsala. Egentligen skulle arbetet ha kommit i gång före sommaren 2016. Men Markona överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten med motiveringen att Turebergs Åkeri, som fick tilldelningen av kontraktet i upphandlingen, inte uppföljde kriterierna i upphandlingsunderlaget.
Förvaltningsdomstolen ger Markona rätt. Enligt upphandlingsunderlaget är en CV för platschef, arbetsledare och byggarbetsplatssamordnare en obligatorisk bilaga som skulle ha skickats in tillsammans med anbudet från respektive entreprenör. Och eftersom Turebergs Åkeri, som vann upphandlingen, inte har skickat in någon sådan har de inte uppfyllt kriterierna.
Enligt förvaltningsrätten måste kommunen nu göra en ny utvärdering av de inkomna anbuden, men att anbudet från Turebergs Åkeri inte får räknas med. Det innebär att Markona, som lämnade det näst lägsta anbudet, i stället får tilldelningen.
Lena Grapp, stadsjurist vid Uppsala kommun, säger att kommunen inte kommer att överklaga beslutet.
– Det är ingen tvekan om att det fanns brister i förfrågningsunderlaget, säger hon.
Om det inte är några tveksamheter om att underlaget är undermåligt, varför hävdade ni att det var korrekt i förvaltningsrätten?
– Vi gör inte medvetet fel och i rätten försvarar vi vår hållning. När det sen inte håller får vi ta ställning till det då. Och nu är det allt för många punkter de slagit ner på så det är ingen idé att överklaga.
Christer Andersson, affärsområdeschef på Markona i Uppsala, vill inte kommentera domen.
– Vi vet inte om någon får för sig att överklaga. Jag säger inget innan vi har ett tilldelningsbeslut, säger han.
Arbetet väntas komma i gång i april, vilket är närmare ett år efter de ursprungliga planerna.
Michael Eriksson, gatu- och parkchef vid Uppsala kommun, skriver i en e-post att överprövningarna av upphandlingar allmänt är ett bekymmer som försenar och fördyrar stadsutvecklingen i Uppsala och andra städer. ”Det finns givetvis också en samhällsekonomisk nota på detta”, skriver han.
I fallet med snabbcykelleden säger han att det är svårt att förutsäga utgången. ”. Vad gäller juridik vet man aldrig. Det är skillnad på att ha rätt och få rätt”, skriver Michael Eriksson.