Byggstart för planskilt tidigast år 2011

Det dröjer innan de sista järnvägsbommarna i centrala Uppsala försvinner. Tidigast år 2011 kan ombyggnaden av de två återstående korsningarna börja. Då kan också ett nytt tredje spår byggas i centrum.

Uppsala2005-06-16 00:00
Banverket slår nu fast att det vore olämpligt att börja bygga planskilda korsningar under järnvägen på S:t Olofsgatan och S:t Persgatan samtidigt som byggandet av resecentrum pågår. Under flera år kommer trafiken att påverkas av miljardbygget. Med ytterligare gatuavstängningar i centrum är risken stor för totalt trafikkaos, konstaterar Banverket.
I stället föreslås en byggstart för de planskilda korsningarna tidigast år 2011, då resecentrum ska vara färdigbyggt.

Förstudie ska inledas
Det formella beslutet att inleda en förstudie av korsningarna har nu fattats av Banverket. I en promemoria pekar verket också på möjligheten att bygga ett nytt tredje järnvägsspår från centralstationen norrut, omedelbart öster om befintliga spår, till den punkt där Ostkustbanan och Dalabanan förgrenas. Därmed kan fler tåg köra genom Uppsala. Banverket har varnat för att sträckan inom tio år blir en flaskhals om ingen utbyggnad sker. I dag trafikeras Uppsalas norra infart av 126 persontåg ett medeldygn, en siffra som väntas öka till 150 tåg år 2015.
Ett tredje spår innebär att bron över Vaksalagatan måste breddas och att bostäder i gamla mejeriet och vid Österplan får tågtrafik närmare fasaden. Samordningsvinster talar för att spåret och de planskilda korsningarna byggs vid ett och samma tillfälle, enligt verket.

Bommarna försvinner
Blir de planskilda korsningarna verklighet så försvinner de sista järnvägsbommarna från stadskärnan. I morgonrusningen ligger i dag bommarna nere cirka 40 procent av tiden. När flera tåg passerar i följd ligger de extra länge. Följden blir långa köer och fotgängare och cyklister som tar sig under bommarna, konstaterar verket.
Banverkets insats för att bygga bort bommarna i centrum har varit en viktig pusselbit för att tidigarelägga byggstarten av resecentrum. När Uppsala kommun lånade ut 200 miljoner kronor för att få i gång bygget redan i år, förband sig Banverket i gengäld att göra en förstudie av korsningarna med sikte på planskildhet. Studien väntas bli klar i slutet av nästa år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om