CD förväntas locka företag

På tisdagen var det premiärvisning av Uppsalas nya vapen i kampen om kvalificerad personal och etableringar av företag. En interaktiv CD-rom ska få intresset att öka.

Uppsala2001-06-12 18:58
Det är musik, bilder, korta texter. Det är bioteknikföretag, forskning och fritidsaktiviteter i Uppsala. De som tittar ska få en känsla av hur de som bor här har det. De ska få en överblick över det moderna, forskningsinriktade Uppsala i kombination med det traditionsrika.
â?? Vi fick många frågor från företag och investerare utifrån. Det fanns ett behov av att få hjälp med att hitta runt i Uppsala. På cd:n finns det länkar direkt till företagen och forskningsprogram. Det ska gå att få kontakt direkt, säger Ingrid Anderbjörk, projektledare på Campus Uppsala.

Kan formas efter behov
Det är Campus Uppsala som har till uppgift att få fler investerare och företag inom spjutspetsteknikerna, bioteknik, materialvetenskap m m till Uppsala. Från början diskuterades det att skapa en portal på Internet. Nu blev det en interaktiv cd som ständigt kan uppdateras och användas såväl i stora föredragssammanhang, på mässor som i kontakter med kunder och framtida anställda. Den ska gå att skräddarsy alltefter behov.
â?? Det är ett marknadsföringsverktyg för att locka till sig arbetskraft och investerare, säger Ola Diös på Uppsalaföretaget Phoswork.
För Uppsalaföretaget Phosworks, som tillsammans med stockholmsföretaget Sandler Mergel Design, tagit fram CD-skivan har det varit bråda dagar. På fredag är det dags för nästa premiär. Då ska företagens interaktiva cd om Sverige lämnas i present till alla som deltar i EU-toppmötet i Göteborg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om