Centrala Uppsala kan få 30-gräns
Centrala staden kan få 30-gräns till sommaren. Kungsgatan får dubbdäcksförbud, enligt förslag som ska godkännas av gatu- och trafiknämnden nästa vecka.
Foto: Fotograf saknas!
- Det är ett väldigt logiskt avgränsat område och jag tror att folk accepterar det här, säger nämndens ordförande Anders Westerlind (FP).
Bakgrunden till förslagen är att ett par gator i Uppsalas innerstad inte klarar gällande gränsvärden för utsläpp av partiklar och kvävedioxid. Länsstyrelsen har krävt att kommunen åtgärdar problemen, men de hittills genomförda åtgärderna har inte varit tillräckliga.
- Genom att hålla nere hastigheten på en 30-gräns kan vi minska partikelutsläppen. Centrala staden är ett område där många rör sig och det är inte gjort för genomfartstrafik. Att vi får ner hastigheten gör ju att det blir trafiksäkrare också, säger Anders Westerlind.
Regeringen gav i oktober kommunerna rätt att införa dubbförbud. Efter beslutet startade politikerna i Uppsala en utredning kring konsekvenserna av ett förbud på Kungsgatan och ytterligare några gator i city. Nu blir det alltså ett förbud på Kungsgatan, mellan Strandbodgatan och S:t Olofsgatan.
- Dubbdäcksförbudet är den åtgärd som är bäst för att hindra spridning av småpartiklar, säger Anders Westerlind.
Finns det inte en risk att bilister med dubbdäck bara kör via Dragarbrunnsgatan i stället?
- I viss mån kan det bli att trafiken flyttar sig. Men det ger ändå en signal om att det är olämpligt att ha dubbdäck i stan. Huvudtanken är att man inte ska in och köra där om man har dubbdäck.
Även Per-Eric Eriksson (S), andre vice ordförande i nämnden, tycker att förslaget är bra.
- Det här ska vi nog bli ense om.
Kristdemokraterna kommer dock yrka på avslag, med hänvisning till att många på landsbygden behöver ha dubbade vinterdäck.
"Vi kan inte utestänga alla dessa från att åka in till staden", skriver Ingemar Virsén (KD) i ett pressmeddelande.
Överskridandet av gränsvärdet för partiklar, kallade PM10, förekommer i dag främst på Övre Slottsgatan och Kungsgatan.
Enligt kommunens beräkningar är det dygnsvärdena som överskrids, det vill säga inte gränsvärdena för årsmedelvärden eller timvärden. Överskridanden har uppmätts under flera års tid.
På Kungsgatan överskrids i dag både partikelvärden och gränsvärden för kvävedioxider, NO2.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!