Chefskarusell i Uppsala kommun

Över 200 chefer berörs när kommunens stora omorganisation genomförs. Vissa måste söka om sina jobb. För andra försvinner tjänsterna helt.

Uppsala2016-06-05 08:00

Den rödgröna kommunledningen har tagit beslutet efter ett förslag från Liberalerna. Det innebär att förvaltningsdirektörernas kompetensprofil ska prövas mot de nya krav som ställs i samband med organisationsförändringen. Chefstjänster i nivån direkt under förvaltningschefen, ett 30-tal, kommer att utlysas för intern intresseanmälan. Hur övriga 165 chefstjänster påverkas är oklart i dagsläget

Moderaterna är starkt kritisk till hela omorganisationen och kommunalrådet Fredrik Ahlstedt (M) anser att chefsförslaget är ”dåligt berett och synnerligen olämpligt”.

– Man gör det här av principskäl. Om det vore problem med chefsorganisationen så vore det befogat. Nu skapar man bara oro.

Han tolkar beslutet som att alla chefstjänster kommer att lysas ut.

– Jag kan inte se det på annat sätt. Vi har sedan tidigare bestämt att förvaltningscheferna skulle fortsätta i sina roller. Nu slänger man in det i här sista stund, säger Fredrik Ahlstedt.

Enligt kommunens HR-direktör Anna Bittner kommer den nya organisationen att ha fyra förvaltningsdirektörer mot dagens sex. De flesta chefer som berörs finns dock på mellannivå.

– Det är där vi gör om strukturerna mest. Men politikerna i fullmäktige har inte tagit beslutet än så uppdraget att bygga och bemanna de nya organisationerna har inte påbörjats, först då kan vi se hur många chefer vi behöver. Vissa delar kommer vi att kunna föra över till den nämnd de hör samman med, utan att göra några förändringar.

Hur ska ni välja bland cheferna?

–  Vi jobbar med kompetensbaserad rekrytering där vi prövar vilka som är bäst lämpade utifrån framtagna kravprofiler. Produktionsnämnderna är starka och självständiga. Nu ska beställare och utförare jobba tillsammans och vi behöver stärka vår samarbetskultur, säger Anna Bittner.

Kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) med ansvar för personalfrågor anser att det är nödvändigt att se över chefernas kompetens.

– När man avvecklar två förvaltningar och skapar nya organisationer kan inte alla chefer vara kvar.  I dagens organisation finns ju exempelvis medarbetare med likartad kompetens som jobbar på beställar- respektive utförarorganisationen.

Skapar inte det här onödig oro?

– Alla förändringar tenderar att skapa oro i en organisation. Nu ska den här förändringen göras snabbt, den ska vara klar redan till 2017.

Hur många färre chefer räknar du med behövs i den nya organisationen?

– Det är inte jag som politiker som kan svara på det. Jag hoppas på en effektiv organisation utan allt för många mellanchefer.

De flesta chefer finns inom förvaltningarna teknik och service och vård och omsorg som upphör som politiskt styrda produktionsnämnden. Verksamheten kommer att föras över till äldreförvaltningen, omsorgsförvaltningen, socialförvaltningen samt stadsbyggnadsförvaltningen. Syftet är att stärka den politiska styrningen som blivit otydlig i det köp och säljsystem som kommunen haft det senaste decenniet.

Socialnämnden: Totalt 29 chefer.

Omsorgsnämnden: Totalt 10 chefer.

Äldrenämnden: Totalt 14 chefer.

Styrelsen för vård och omsorg: Totalt 122 chefer.

Styrelsen för Teknik och service: Totalt 26 chefer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om