Citybanan kostar c-länet 610 miljoner
Drygt en halv miljard kronor kan notan bli för landstinget i Uppsala och de kommuner i länet som får vara med och betala byggandet av Citybanan i Stockholm.
För den summan får regionen del av den förbättrade tågkapaciteten i Stockholm, som väntas ge följdverkningar i hela Mälardalen. Förhoppningar finns också om fler tågstopp i länet och löften om att flaskhalsar i tågnätet på hemmaplan byggs bort, exempelvis via de planerade dubbelspåren norr om Gamla Uppsala.
Vilka kommuner i länet, förutom Uppsala, som ska vara med och betala är ännu oklart. Lena Hartwig (s), vice ordförande i Uppsalas kommunstyrelse, anser att så gott som samtliga kommuner i länet drar nytta av investeringen:
- Nu får vi diskutera och förhandla med kommunerna om hur de ska vara med. Det är inte bara Uppsala som ska bidra, säger hon.
Men att landsting och kommuner bidrar med pengar till en järnväg, som traditionellt är en statlig angelägenhet och som dessutom byggs i en annan kommun, är omdiskuterat. I Uppsala kommun är exempelvis centerns kommunalråd Lars O Ericsson tveksam
och efterlyser tydliga preciseringar av fördelarna för regionen.
Efter påsk ska en avsiktsförklaring från regionerna presenteras för regeringen. Därefter börjar förhandlingarna på allvar om fördelningen av pengar och innehåll i avtalen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!