Citymail klarar inte utdelning på landet

Citymail klarar inte postutdelningen på landet. Brev hamnar fel, kommer för sent eller inte alls. Vid akutfall har bolaget tvingats anlita konkurrenten Posten för att få ut brev och räkningar. För att rädda situationen har Citymail satt in extra resurser och hävdar att det värsta nu är över.

Leif Laursén och flera andra i trakten kring Husby Långhundra har fått problem med posten sedan Citymail tog över. Samhällsfarligt, säger han.

Leif Laursén och flera andra i trakten kring Husby Långhundra har fått problem med posten sedan Citymail tog över. Samhällsfarligt, säger han.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2008-05-22 00:01
Sedan Citymail drog i gång sin verksamhet i länet har flera av UNT:s läsare hört av sig om problemen. En kvinna berättar hur hon fick en kallelse till Folktandvården fyra dagar efter att besökstiden gått ut därför att Citymail inte hittat hennes postlåda. Ett par från Ramsta fick räkningar som förfallit en månad tidigare. Leif Laursén i Husby -Långhundra blev påförd en avgift från postorderföretaget Jula på grund av att räkningen kom för sent.
- Jula hade lagt på 19 kronor. Jag skulle fått räkningen i april men Citymail klarade inte att dela ut den i tid. Jag har heller inte fått tidskrifter och annat som brukar komma. Beror det också på dom, frågar han sig.

Citymails begäran att de som inte fått sin post ska ringa och berätta var deras lådor står gör Leif Laursén upprörd.
- Om posten inte fungerar är det samhällsfarligt. Som tur är betalar jag räkningarna över internet. För äldre som inte har nätet kan det ju bli katastrof, säger han.
Vid flera tillfällen har Leif Laursén fått post där varken adress eller ortnamn stämmer. Den har han lämnat vidare till postkontoret i Knivsta som i sin tur delar ut dem igen. De får ett tiotal felutdelade brev om dagen. Hur mycket det handlar om i hela länet kan Posten inte uppskatta.
- Ibland är det mer och ibland mindre. Det mesta kommer från landsbygden. Den post Citymail inte kan dela ut frankerar de och lämnar i ett samlingskuvert till oss, säger Thomas Olsson leveransområdeschef vid Posten.

Patrik Östberg som är operativ chef vid Citymail bekräftar att bolaget har problem med utdelningen. Det är svårt att hitta rätt, speciellt på landsbygden.
- Vissa postlådor är inte märkta, andra saknar heltäckande adress. Det skapar svårigheter vid en stor etablering som den vi nu gör i Mälardalen. Men de största problemen är avhjälpta. De som återstår är marginella. Vi har satt in extra resurser för att få allt att fungera, säger han.

Ni delar ju ut post på landsbygden i andra delar av Sverige. Kunde ni inte förutse det här?
- Det brukar vara problem när man startar utdelning i nya områden. Men de har inte varit i den här omfattningen tidigare. Vi kunde inte förutse det. För oss har det blivit nästan som ett etableringshinder.

Posten klarar det. Varför inte ni?
- Posten har funnits i 400 år. Under den tiden har de lärt sig hitta alla postlådor på landet, säger Patrik Östberg.
Konsumenter, som Leif Laursén, som fått merkostnader för att posten kommit för sent eller uteblivit kommer Citymail att kompensera fullt ut.
- Det är bara att vända sig till oss, säger Patrik Östberg.
FAKTA: Växer i Mälardalen
Citymail startade sin expansion i Mälardalen den 1 april i år. Tio kommuner var först ut är: Uppsala, Enköping, Norrtälje, Knivsta, Bålsta, Östhammar, Sala/Heby samt orterna Örbyhus och Tobo i Tierps kommun. Dessutom startade utdelning i Västerås och Eskilstuna. I september fortsätter expansionen i Södermanland, Västmanland och Örebro.
Citymail Sweden AB är ett helägt dotterbolag till statliga Norska Posten AS. Bolaget omsatte drygt 760 miljoner kronor 2006 och hade 1 189 anställda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om