Under tre veckor har bambucykeln stått osåld i second hand-butiken, där intäkterna går till Röda Korsets hjälpverksamhet.
– Vi kanske gick ut lite hårt när vi satte priset till 1 500 kronor så nu har vi sänkt till 700, berättar Ghassan Hamze, som arbetar i butiken.
Cykelns historia är okänd. Enligt Ghassan Hamze lämnades den av en anonym givare utanför butiken. Hans chef Michael Eriksson tror sig minnas att den kommer från en garagerensning av övergivna cyklar som en bostadsrättsförening gjorde.
Om bambucyklar sällan skådas på våra breddgrader så är de desto vanligare i Asien. En sökning på nätet visar också att det finns krafter som gärna ser fler bambucyklar i Europa. I Tyskland arrangerades för några år sedan en workshop där deltagarna fick bygga sina egna cyklar med bambu och återvunna cykeldelar.
Till sist: om exemplaret i Röda Korsets butik köps och så småningom dyker upp på Uppsalas gator kan det inte uteslutas att rubriken "Bambu på hal is" kommer till användning.