Då slipper Uppsalapendlarna signalfelen

Signalfel är ett återkommande bekymmer för tågpendlarna mellan Stockholm och Uppsala. Först 2033 räknar Trafikverket med att ett mer robust system ska vara på plats.

Ljussignalerna längs spåren som visar rött eller grönt ljus ska ersättas med ett digitalt system.

Ljussignalerna längs spåren som visar rött eller grönt ljus ska ersättas med ett digitalt system.

Foto: Kid Reslegård Svedberg

Uppsala2022-03-15 05:00

I februari ledde en brand i ett signalhus till stora förseningar för tågen mellan Stockholm och Uppsala. Signalfel har också blivit en återkommande term i tågpendlarnas förseningsvokabulär.

Förhoppningen är att problemen ska minska kraftigt när framtidens signalsystem, ERTMS, införs. Men det dröjer. Först 2033 kan det vara färdiginstallerat hela vägen mellan Uppsala och Stockholm, enligt det förslag till nationell plan som Trafikverket lämnat till regeringen.

– Vi försöker tajma detta med fyrspåret. Om man skulle gå in och bygga om i förtid skapar det mer trafikkaos när man får bygga längs sträckan två gånger, säger Daniel Eriksson, utredningsledare på Trafikverket.

På de sträckor där man redan har installerat det nya systemet, till exempel på Botniabanan och Haparandabanan, har man sett att förseningarna minskar kraftigt. Antalet signalfel per kilometer järnväg har minskat med 80 procent. Antalet förseningsminuter per tågkilometer är en tredjedel av vad de var med det gamla signalsystemet.

Skälet till att systemet är mer robust är att det finns mycket mindre utrustning längs spåret. Signalerna när tågen ska köra eller stanna överförs med radiovågor i stället för med ljussignaler. Enligt Daniel Eriksson är det också lättare att laga om en brand som den i februari inträffar i de få signalkurer som finns kvar i framtiden.

– Det är mer standardiserade delar som ser likadana ut överallt längs järnvägen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!