Dålig bussamordning kan kosta

Upplands Lokaltrafik, UL, vill ha bättre samordning av kommunernas sommarlovstider. Annars kan sommartrafiken för de kommande två läsåren bli totalt drygt 4,9 miljoner kronor dyrare än beräknat,

Uppsala2010-05-29 09:08

Med ett brev till länets kommuner, som samtidigt är UL-delägare, vill UL att skolårets 178 läsdagar förläggs så att alla kommuner i länet har nio hela och gemensamma sommarlovsveckor. UL skriver också i sitt brev att företaget kommer att tillämpa sommarlovstabell under nio veckor som planerat. De kommuner som inte kan eller vill ändra sina sommarlovstider kommer själva att få beställa och betala tilläggstrafik för de skolresor som kommer i kläm.

Alternativet till mer samordnade sommarlovstider skulle enligt UL:s brev vara att fördela merkostnaden på kommunerna. UL anser inte att det är rimligt att delägaren landstinget ska drabbas.

I sin planering behöver UL lägga skiftet mellan sommar- respektive vintertidtabeller så att tiderna gäller för hela veckor. Många kommuner har dock sommarlov som börjar eller slutar på andra veckodagar än måndag eller fredag, vilket gör att vintertrafiken förlängs med hela veckor för några enstaka skoldagar.

Upplands Lokaltrafik skriver att länet tidigare var ett föredöme, med god samordning både mellan kommunerna och med kollektivtrafiken.
Nu haltar samordningen med trafiksidan. Det har fått till följd att skolterminer kan börja och sluta alla veckans dagar, men tidtabellsbyten på andra tider än vid veckoslut är praktiskt olämpligt och ”inte aktuellt” skriver UL.

Så får kommunerna betala

UL har gjort följande fördelning på de inblandade kommunerna av den beräknade merkostnade för läsåren 2011/2012 och 2012/2013:

  • Älvkarleby 84 000 kr
  • Tierp 380 000 kr
  • Östhammar 292 000 kr
  • Uppsala 1 240 000 kr
  • Knivsta 200 000 kr
  • Enköping 104 000 kr
  • Håbo 76 000 kr
  • Heby 84 000 kr
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om