En fördjupad studie har kartlagt orsakerna till att resultaten vid flera av Uppsalas yrkesprogram är sämre än i andra kommuner i landet. Den så kallade genomströmningen, den tid det tar att genomgå en utbildning, är lägst på fordons- och transportprogrammet, hotell- och turism, restaurang och livsmedel, och vård och omsorgsprogrammet.
Flera faktorer ligger bakom enligt undersökningen. En är att de elever som söker fått en felaktig bild av programmet och tror att det kräver mindre jobb än de räknat med. Många saknar grundläggande kunskaper speciellt inom naturvetenskap och mattematik. Vissa uppger att de känt utanförskap och inte tyckt att de blivit sedda under utbildningen. Flera har också haft en stökig skolgång i grundskolan med hög frånvaro. Psykisk ohälsa, ensamhet och identitetskriser är andra faktorer som gjort att elever hoppat av.
Efter rapporten har utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden beslutat göra en plan för att öka utbildningarnas status.
– I Uppsala söker en majoritet av eleverna högskoleförberedande program. Det har givit yrkesprogrammen lägre status. I andra kommuner går fler som är mer studiemotiverade och med bättre kunskaper på yrkesprogrammen, säger Mohamad Hassan (FP) ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.
Han tror att en rad olika åtgärder måste sättas in. En är att öka kopplingen till arbetsgivarna. De utbildningar, exempelvis byggprogrammet, som gjort det har lyckats bättre.
– Bland annat har man kommit överens med företagen om att de inte ska anställa någon elev som saknar utbildning. Inom restaurang är det vanligt att elever anställs innan det är klara med utbildningen, säger han.
Måste ni inte satsa mer resurser i grundskolan om eleverna har dåliga förkunskaper och får dålig yrkesvägledning?
– Det kommer vi att kunna göra med en ny sammanhållen utbildningsnämnd. Det blir lättare att se behoven och sätta in de resurser som krävs.
Varför har ni inte gjort något tidigare?
– Vi har givit yrkesprogrammen ökade resurser med mellan 5000 och 20 0000 kronor per elev de senaste åren. Men det har inte räckt. Nu måste vi gå vidare med nya åtgärder som att garantera sommarjobb i anslutning till programmen, och informera bättre så att eleverna väljer rätt från början, säger Mohamad Hassan.