I maj 2011 fick Swedavia klartecken från Mark- och miljödomstolen att bygga Halmsjöbäckens dagvattenanläggning.
Björn Svensson från Swedavia konsult är projektledare.
- Idén med projektet startade egentligen på 1990-talet och bygget av tredje banan. Då kom myndigheterna med krav på att Arlanda skulle samla upp dagvattnet från rullbanorna. Vi använde då urea som avisningsmedel på banorna. I dag använder vi Formiat som är ett miljövänligare ämne för avisning, säger Björn Svensson.
Urea orsakade problem
Han förklarar att vanligt vägsalt av flera anledningar inte kan användas på rullbanorna där flygplan startar och landar.
- Miljöproblemen i Märstaån på 1990-talet hade med urea att göra. Äldre Märstabor minns säkert problemen, säger han.
2010 ansökte Luftfartsverket hos Mark- och miljödomstolen om tillstånd för att bygga dagvattenanläggningen vid Halmsjön.
- Dels har Swedavia, tidigare Luftfartsverket, jobbat med liknade dammar vid de andra banorna. Alla instanser har varit ense om att det är ett bra projekt. Men det finns lagar och regler och därför måste det få ta tid. Det tar ett tag att vänja sig vid den här tidsåtgången, särskilt för mig som jobbat många år inom byggbranschen, säger Björn Svensson.
- Vi har valt att inte använda reningsverk med kemikalier. Vi måste syresätta dagvattnet. Då bryts avisningsmedlet, som innehåller organiskt material, naturligt ner, säger Björn Svensson.
Han förklarar att det krävs att dagvattnet stannar i dammarna under en viss tid. Risken med att inte syresätta vattnet är att det annars riskerar att förbruka det syre som naturligt finns i till exempel Märstaån.
- Det skulle innebära en ekologisk obalans.
Till bana tre finns sedan tidigare ett antal dammar, bland annat i närheten av tullhuset, som kommer att ingå i dagvattenanläggningen.
Det är tänkt att delar av anläggningen ska tas i bruk till kommande vintersäsong. Helt klar beräknas den inte bli förrän år 2014. I projektet ingår även en flytt och kulvertering av Halmsjöbäcken.
Det finns även planer på en reningsanläggning i Halmsjön.
- Swedavia har lämnat in en begäran om att få bygga en liknande reningsanläggning i Halmsjön. Det blir flytande bassänger. Jag tycker vi gör stora insatser för att fånga upp dagvattnet och rena det, säger Björn Svensson.
- Det vill jag helst inte säga. Men det är mycket stora pengar som Swedavia lagt ner, säger han.
För Björn Svensson innebär slutförandet av dagvattenanläggningen även slutet på ett långt yrkesliv.
- Jag kom till Luftfartsverket 2004. Innan dess hade jag jobbat inom byggbranschen vid Arlanda sedan 1980-talet. Jag gick egentligen i pension 2011, säger Björn Svensson.