Svaret Àr att vi Àr experter pÄ att hitta pÄ bra ursÀkter för att konsumera mera.
â Ett köp fyller ett behov av nĂ„got slag. Vi mĂ€nniskor hittar dĂ„ pĂ„ en anledning till varför vi behöver en viss pryl, sĂ€ger Per Kristensson, professor i konsumtionspsykologi, Karlstad universitet.
Allt börjar med vÄr exceptionella förmÄga att vÀnja oss. TillvÀljning Àr en egenskap som drivit oss framÄt i samhÀllsutvecklingen och som fÄtt oss att glömma det som varit och tÀnka framÄt.
SÀg att du drömmer om en ny bil och mÄlar en bild av hur fantastiskt det skulle vara att köra omkring i en sÄn. NÀr du vÀl köpt den, har drömmen gÄtt förlorad eller uppfyllts, hur man nu ser pÄ saken.
â Positiva förvĂ€ntningar ökar vĂ„ra förvĂ€ntningar pĂ„ fler kickar. Efter nĂ„gra mĂ„nader har du vant dig vid din flotta bil och du börjar drömma om nĂ„got bĂ€ttre, sĂ€ger Per Kristensson.
För att hitta en anledning till att köpa en Ànnu nyare bil blir strategin att intala sig sjÀlv att det finns ett behov. "Jag behöver den hÀr bilen för den Àr sÀkrare för mina barn". Eller "Jag behöver den hÀr bilen för att jag Àr bilintresserad" och "Jag behöver den hÀr bilen för jag har haft det tufft och Àr vÀrd nÄgot nytt".
SÄ smÄningom ter det sig som det enda logiska att köpa bilen. Och vips Àr köpet vÀlgrundat och motiverat.
â Att unna sig saker och köpa prylar för att trösta sig har ocksĂ„ blivit ett vanligt argument i dagens konsumtionssamhĂ€lle, sĂ€ger Per Kristensson.
Att exempelvis köpa 20-pack av tandkrÀm pÄ extrapris, fast man redan har fem tuber hemma. Eller ytterligare ett par gympaskor i samma modell pÄ rea, fast man redan har ett par. Det finns det ocksÄ förklaringar till. Butikerna ger oss skÀlen att köpa mer och Àr med och skapar vÄra behov.
â Att spara pengar Ă€r en stark anledning som handlarna spinner vidare pĂ„. LĂ„gt pris Ă€r vĂ€ldigt lockande, för dĂ„ tycker man att man Ă€ndĂ„ sparat. Om skorna kostar 500 kronor i stĂ€llet för 900 kronor kan vi övertyga oss sjĂ€lva om att vi gör ett fynd och tjĂ€nar pĂ„ köpet, sĂ€ger Per Kristensson.
Men de som inte gillar att handla. Vad rör sig i deras huvuden?
â Jag gissar att de hittat andra vĂ€rden i livet som de belönar sig med. Har man jobbat hĂ„rt i en vecka, kan man unna sig att sticka ut pĂ„ fĂ„gelskĂ„dning eller bara se pĂ„ teve en helg, till exempel. Men i dag Ă€r det vĂ€ldigt mĂ„nga belönar sig med konsumtion och fĂ„ mĂ€nniskor avstĂ„r frĂ„n att belöna sig pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, sĂ€ger Per Kristensson.
Synen pÄ konsumtion, beroende pÄ om det Àr en kvinna eller man, har historiskt sett skiljt sig Ät. En man som köper prylar beskrivs som en samlare, en kvinna som shopaholic. Men lyxkonsumtion kan numera alla unna sig nÄgon gÄng och inte bara en klick rika eftersom reklamen fÄr oss att tro att vi Àr vÀrda det.