DÀrför gillar vi det vackra folket

Attraktiva mÀnniskor Ätnjuter fördelar för att vi tror att snygga har fler positiva egenskaper. Orsaken Àr att hjÀrnan Àr lat och tar genvÀgar till minnet. Men det vackra folket fÄr se upp hos doktorn och i domstol. DÀr kan utseendet vara till nackdel.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2011-04-19 09:54

Det finns hur mÄnga undersökningar som helst pÄ att snygga mÀnniskor behandlas bÀttre. I tester har det visat sig att fysiskt attraktiva glider fram pÄ ett bananskal jÀmfört med de fysiskt oattraktiva. Det kan handla om allt frÄn att fÄ jobb och klÀttra i karriÀren till hur man blir bemött i affÀrer och i utsatta situationer.

Eller vad sÀgs om det hÀr experimentet i New Yorks tunnelbana: En pÄ ytan oattraktiv person som snubblade pÄ perrongen fick ingen hjÀlp av sina medmÀnniskor, alla sprang förbi och lÄtsades som ingenting. Snygga mÀnniskor blev dÀremot undsatta och ompysslade.

Även om det kĂ€nns bekant att snygga blir bĂ€ttre behandlade, kan man undra varför mĂ€nniskan Ă€r sĂ„ enkelspĂ„rig och fördomsfull. Nu sĂ€ger forskare i Lund att de Ă€ntligen har hittat en förklaring. Den gĂ„r ut pĂ„ att ett vackert utseende lurar hjĂ€rnan till att överskatta en persons positiva egenskaper. Vi tror att personen Ă€r trevlig, snĂ€ll, ambitiös, pĂ„litlig och kompetent oavsett om personen har visat det eller inte. Att inbilla sig att attraktiva individer har negativa egenskaper gör nĂ€stan ingen.
– HjĂ€rnan har lĂ€ttare att bearbeta information som stĂ€mmer överens med stereotyper. MĂ„nga mĂ€nniskor har en subjektiv förestĂ€llning om att ett vackert yttre hĂ€nger ihop med positiva egenskaper. Och dĂ„ gĂ„r det snabbare för hjĂ€rnan att bearbeta ett attraktivt ansikte med en positiv egenskap Ă€n ett attraktivt ansikte tillsammans med en negativ egenskap. Vi gör det för att vi tror oss minnas att attraktiva personer Ă€r bĂ€ttre och trevligare, sĂ€ger Jean-Christophe Rohner, psykologiforskare vid Lunds universitet.

Hans forskargrupp gjorde tre experiment med sammanlagt 105 försökspersoner. Försökspersonerna fick se bilder pÄ bÄde attraktiva och oattraktiva personer. Varje ansikte visades tillsammans med antingen en positiv eller en negativ egenskap i olika kombinationer, som till exempel intelligent eller ointelligent.

NÀr försökspersonerna i ett minnestest skulle sÀga vilka kombinationer man mindes med sÀkerhet var det ett vackert ansikte kombinerat med positiva egenskaper som dominerade. Fysiskt attraktiva mÀnniskor med dÄliga egenskaper hade hjÀrnans svÄrare att minnas. Och följden blir att det vi minns uppfattar vi som objektiv fakta, Àven om det inte alls behöver vara sÄ.

Enligt Jean-Christophe Rohner Àr vi mÀnniskor ett lÀttfÄngat byte nÀr det handlar om att bygga upp fördomar mot andra mÀnniskor. HjÀrnans minnesfel leder till att vi omedvetet bygger upp förestÀllningar om att vackra mÀnniskor Àr bÀttre Àn andra.
– Media vĂ€njer oss vid att det finns ett samband mellan att vara snygg och ha goda egenskaper.Men om vi blir medvetna om problemet kan vi stoppa upp hjĂ€rnans automatiserade processer och hindra oss sjĂ€lva frĂ„n att upptrĂ€da diskriminerande mot en oattraktiv person, sĂ€ger Jean-Christophe Rohner.

Med andra ord. IstÀllet för att sÀtta pÄ autopiloten, var smartare Àn din hjÀrna och tÀnk efter före. Men vad som upplevs som ett attraktivt ansikte gÄr inte att sÀga generellt. Det menar i alla fall Magnus Enquist, professor vid centrum för evolutionÀr kulturforskning, Stockholms universitet.
– Det rĂ„der delade meningar om hur en person kommer fram till det. Har vi det i vĂ„ra gener eller Ă€r det socialt betingat? Jag tror att det handlar om inlĂ€rning, sĂ€ger Magnus Enquist.

Det vi tycker Àr ett vackert ansikte skulle i sÄ fall ligga pÄ ett medelvÀrde av alla ansikten du sett i ditt liv. Det genomsnittliga ansiktet blir till slut en stereotyp bild av vad som Àr ett attraktivt ansikte. Ett utseende som starkt avviker frÄn vad vi Àr vana vid har vi svÄrare att se skönheten i. HjÀrnan Àr inte van att ta emot den informationen. TÀnk bara pÄ hur vi uppfattar karikatyrer av mÀnniskor och hur skÄdespelaren Rowan Atkinson som Mr Bean exemplifierar detta i egen hög person.
– Det finns studier som visar att idealen ser olika ut i vĂ€rlden. Det Ă€r en trĂ€ningsfrĂ„ga, man kan öva upp sig i att kĂ€nna igen ovanliga ansikten. För oss hĂ€r i vĂ€stvĂ€rlden rĂ„der ett visst skönhetsideal. Men i andra delar av vĂ€rlden Ă€r det andra skönhetsideal som dominerar, Ă€ven om vĂ€stvĂ€rldens ideal ocksĂ„ pĂ„verkar. Det som mĂ€nniskor anser vara ett vackert ansikte i Asien skiljer sig frĂ„n oss i vĂ€st. Det Ă€r för att deras stereotyp har formats av vad som Ă€r det vanligaste utseendet just dĂ€r, sĂ€ger Magnus Enquist.

Magnus Enquist hÄller med om att fysiskt attraktiva mÀnniskor fÄr ett bÀttre bemötande Àn fysiskt oattraktiva. Men det finns faktiskt undantag: Amerikanska forskare har visat att personer som utnyttjat sitt utseende nÀr de begÄtt ett brott fÄr högre straff.
– Domstolar i USA dömer sol-och-vĂ„rare till ett högre straff. Det Ă€r personer som lurat andra mĂ€nniskor för att de utgett sig för att vara trevliga och pĂ„litliga och dessutom haft ett attraktivt utseende, sĂ€ger Magnus Enquist.

Amerikanska forskare har ocksÄ avslöjat att fysiskt attraktiva mÀnniskor löper större risk att fÄ ett sÀmre bemötande i sjukvÄrden. LÀkare Àr snabbare att skriva ut och skicka hem snygga personer, eftersom de tror att de Àr friskare.
– Bara för att de har ett yttre som skvallrar om fysisk vĂ€lmĂ„ga, behöver det ju inte vara sĂ„ i en sjukdomssituation, sĂ€ger Magnus Enquist.

Men för att komplicera saken ytterligare Àr det bevisat att ansiktsuttryck spelar roll för hur vi bemöter andra mÀnniskor. Redan nyfödda Àr duktiga pÄ att se ansikten och reagerar om nÄgon tittar pÄ dem. De kan lÀsa av kÀnslor i ett ansikte och föredrar att titta pÄ glada ansikten. Det hÀr har forskare pÄ spÀdbarnslabbet i Uppsala visat. Och ansiktsuttryck har stor betydelse för hur vi uppfattar mÀnniskor i verkliga livet, inte bara pÄ en ansiktsbild.

Per Andréasson, forskare i psykologi, Uppsala universitet, testade hur mycket emotionell empati olika personer har och vilka det Àr som smittas av andras ansiktsuttryck. Han kom fram till att personer med hög medkÀnsla imiterar andra mÀnniskors ansiktsuttryck mer Àn personer med lÄg medkÀnsla.
– Personer med psykopatiska drag kan i vissa fall förstĂ„ rent intellektuellt nĂ€r nĂ„gon Ă€r ledsen men kĂ€nner inte medkĂ€nsla. Personer med Aspergers syndrom Ă€r okĂ€nsliga för ansiktsuttryck. Men genom inlĂ€rning skulle de eventuellt kunna öva upp fĂ€rdigheten, sĂ€ger Per AndrĂ©asson.

Att leenden smittar Ă€r ocksĂ„ vetenskapligt bevisat och har att göra med vĂ„r arts överlevnad. Det har varit viktigt att kunna lĂ€sa av andra mĂ€nniskors ansiktsuttryck och reagera snabbt. Är du snĂ€ll eller farlig?
– Vi föds med att kĂ€nna igen ansiktsuttryck. FĂ„r vi vĂ€lja, dras vi mer till glada ansikten. Men ansikten som upplevs som mer negativa Ă€r viktigare för oss, sĂ€ger Daniel Lundqvist, medicine doktor i psykologi.

Hans avhandling visar att vÄra hjÀrnor fortfarande arbetar pÄ samma sÀtt som i evolutionens begynnelse. Att snabbt kÀnna igen ett ansikte som kan innebÀra fara har varit en förutsÀttning för mÀnniskans överlevnad och ansikten med argt uttryck fÄngar dÀrför vÄr uppmÀrksamhet mer effektivt Àn glada eller neutrala miner. Ansiktet anses visa ungefÀr 80 procent av vÄra kÀnslor och kroppssprÄket resten.
– KĂ€nslorna styr mĂ€nniskans sĂ€tt att förstĂ„ sin omvĂ€rld. Det Ă€r högintressant för reklambranschen som mĂ„ste vĂ€cka kĂ€nslor snabbt för att fĂ„nga uppmĂ€rksamheten och behĂ„lla den, sĂ€ger Daniel Lundqvist.

Det Àr mer effektfullt med reklam som förmedlar en positiv kÀnsla om man vill sÀlja in en produkt. Det Àr dÀrför som skönhetsmissarna i modereklamen dominerar. En oattraktiv kvinna som gör reklam för en hudkrÀm Àr som att kasta pengarna i sjön.

Men den som minns Apotekets tevereklam för Apoliva-produkterna vet att det hĂ€nder att reklam gĂ„r emot allt vad vi Ă€r vana vid. Modellen Adina Fohlin skrĂ€mde slag pĂ„ tittarna och nĂ€stan 100 000 svenskar gick med i Facebook-gruppen ”Jag Ă€r rĂ€dd för tjejen i Apolivareklamen”. Och mycket riktigt förklarade Apotektets vd att det handlade mer om ovana Ă€n att modellen var skrĂ€ckinjagande. Om Apoteket sĂ„lde mer tack vare reklamen vet vi inte. Men uppmĂ€rksamhet fick de.

Attraktiva mÀnniskor Ätnjuter fördelar för att vi tror att snygga har fler positiva egenskaper. Orsaken Àr att hjÀrnan Àr lat och tar genvÀgar till minnet. Men det vackra folket fÄr se upp hos doktorn och i domstol. DÀr kan utseendet vara till nackdel.

Mer om ansikten och ansiktsuttryck

* I Östasien Ă€r det ögonen som gĂ€ller nĂ€r mĂ€nniskor lĂ€ser av ansikten. Det kan i sin tur förklara kulturella missförstĂ„nd. I Japan och Kina Ă€r det ögonen som Ă€r i fokus nĂ€r personer lĂ€ser av ett ansikte medan vĂ€sterlĂ€nningar lĂ„ter blicken vandra över hela ansiktet. Östasiater förvĂ€xlar oftare rĂ€dsla med förvĂ„ning och avsky med ilska nĂ€r de ska tolka isolerade ansiktsuttryck.

* Kvinnor minns ansikten bÀttre Àn mÀn. SÀrskilt bra Àr de pÄ att komma ihÄg andra kvinnors ansikten.

* Det finns Àven forskning frÄn antropologer som besökt naturfolk. I början hade de mycket svÄrt att förstÄ vem i gruppen som ansÄgs attraktiv. Men efter ett tag började de bedöma utseenden pÄ samma vis som naturfolket. De Àndrade inte attityd, de började snarare att se ansikten pÄ ett nytt sÀtt som till slut blev en vana.

KĂ€lla: Tidningen Forskning och Framsteg

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om