Därför kraschade flygplanet

Piloten var ovan vid planet och kunde inte hantera luftbromsen ordentligt. Därför misslyckades han med nödlandningen nära Sundbro nordväst om Uppsala i juni. Det slår Statens haverikommission fast i sin rapport om olyckan.

Segelflygplanet på bilden har inget med olyckan att göra.

Segelflygplanet på bilden har inget med olyckan att göra.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2015-12-14 18:30

Den 15 juni startade den 46-årige piloten flygningen från Sundbro flygfält nordväst om Uppsala. Efter ungefär två och en halv timmes flygning avtog termiken, det vill säga de varma uppåtvindar som bär ett segelflygplan. 300 meter över marken bestämde sig piloten för en så kallad utelandning på ett 350 meter långt fält.

Landningen blev långt ifrån optimal: höger vinge tog i marken, planet snurrade 180 grader och bakkroppen bröts av. Men piloten, som var ensam ombord, klarade sig helskinnad. I intervjuer med haverikommissionen har mannen uppgett att han inte kunde hantera luftbromsen tillräckligt bra och att han bara genomfört tre landningar med flygplanstypen. Däremot hade han 182 flygtimmar totalt sett vid tidpunkten för olyckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om