De flesta partier försiktigt positiva

De flesta politiska partier i Uppsala är försiktigt positiva till planerna på en spårtaxisatsning. Men investeringskostnaderna förskräcker. Landstinget tvekar att bidra med pengar.

Uppsala2011-05-20 13:35

Från årsskiftet kommer landstinget att få ansvar för länets nya kollektivtrafikmyndighet.
  I och med det kan finanskommunalrådet Erik Weiman (M) tänka sig att ta hand om själva spårtaxitrafiken. Men inte för investeringen.
– Med dagens rollfördelning har vi inte ansvar för infrastukturen. Ser man det så ligger hela investeringen på kommunen eller på dem som ansvarar för lösningen. Men frågan behöver diskuteras och det har vi inte gjort Vi behöver en fungerande kollektivtrafiklösning till Akademiska sjukhuset, säger han.
Partikamraten i Stadshuset, Gunnar Hedberg som är entusiastisk för spårtrafik i allmänhet, anser att staten måste ta det tunga ansvaret om det ska bli något.
Han ser en spårtaxibana som ett utvecklingsprojekt, och utvecklingskostnader bör staten svara för.
 – Det kan man inte lägga ut på en enskild kommun. Vi och Stockholm är de främsta kandidaterna. Jag uppfattar inte att Näringsdepartementet bytt fot i frågan utan är intresserade av att bidra med projektpengar. Staten har inte sagt nej, säger han.

Kommunalrådet Erik Pelling (S) var nyligen på spårbilskonferens och konstaterade att Uppsala ligger långt framme i landets spårtaxiliga. Partiet har inte ”satt ned foten” i frågan ännu. Men han är själv positiv.
– På något sätt måste vi hitta nya trafiklösningar. Men det hänger på finansieringen. Jag utgår från att det blir någon form av statligt stöd, säger han.
Det gör dock inte Kristdemokraterna. Partiets ledare i Uppsala Ebba Busch kräver att staten tar en huvuddel av kostnaderna för att (KD) ska säga ja.
– Som det ser ut nu vill inte staten göra det. Då är det inte aktuellt.  Vår grundinställning är att vi ska satsa på spårvagnar.
Nästan alla partier säger samma sak. Finansiering först - sedan får vi se.
Mohamad Hassan (FP) anser inte att kommunen har pengar idag men är ändå ”försiktigt positiv” till spårtaxi.
Det förslag som nu tas fram är i alla fall bättre än det som fanns för ett par år sedan som skulle gå till Boländerna, anser han.
Centern ser taxin som ett komplement till andra trafikslag – om det går att få ihop kalkylen.
Andra poängterar liksom (KD) att de har spårvagnar som första alternativ.
– Blir spårtaxi en bra lösning säger vi inte nej. Måste vi välja så blir det spårvagn. Men jag kan tänka mig båda. Spårtaxi måste utredas mer. Vi går från småstad till storstad och behöver effektiva trafiklösningar, säger kommunalrådet Illona Szatmari Waldau (V).

Just att spårtaxi är så oprövat gör att Miljöpartiet tvekar.
Maria Gardfjell är inte negativ till idén som knyter ihop resecentrum och Akademiska. Men vill egentligen ha spårvagnar.
– Jag tycker att vi ska kräva att staten går in och finansierar om vi ska ha ett försök med spårtaxi, säger hon.
Bara Sverigedemokraterna ger taxin kalla handen. Partiets företrädare Pavel Gamov anser varken att det är lönsamt eller effektivt.
– Vi tycker att kommunen ska fortsätta satsa på busstrafiken. Spårtaxi kostar för mycket och spårvagn tillhör det förflutna. Vi anser att kommunen ska gå ur föreningen Kompass som främjar spårtrafik, säger han.
Hur realistiskt är det då att Uppsala får spårtaxi?
– Inte så realistiskt. Det kräver att allianspartierna i landstinget och kommunen avsätter pengar. Men det tror jag inte på, säger Maria Gardfjell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om