De hÀr eleverna gÄr till skolan
Skjutsar du ditt barn till skolan med bil? Pröva att gÄ eller cykla, i alla fall 500 meter - för miljöns, för trafiksituationens och för ditt barns hÀlsas skull. Den utmaningen har 30 Uppsalaskolor antagit i vÄr.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
- Jag har varit med lÀnge i skolvÀrlden. Fler skjutsar barnen med bil till skolan. Det Àr bara att gÄ till sig sjÀlv: visst ligger det nÀra till hands att ta bilen, sÀger Ylva Nilsson, rektor som stÄr pÄ skolgÄrden och hÀlsar pÄ elever och kolleger.
Trafiksituationen runt skolan har varit besvÀrlig och den har tagits upp pÄ skolrÄden med förÀldrarna.
- MÄnga parkerar slarvigt nÀr de ska lÀmna barnen och stÀller sig pÄ halva trottoaren. För dem som cyklare eller gÄr kan det vara jÀttefarligt, sÀger Ylva Nilsson.
Emil Altrén parkerar sin bil pÄ gatan, precis vid grinden. Sonen Lukas Àter klart en macka och blÀddrar i en leksakstidning.
Varför tog ni bilen?
- Vi har inte sÄ nÀra hit, och motion tror jag att eleverna fÄr ÀndÄ pÄ skolan. Snarare Àr det jag som sitter still hela dagarna som behöver gÄ. Vi har uppmanats att parkera 500 meter bort och gÄ till skolan och med lite planering hade det sjÀlvklart gÄtt. Men morgnarna Àr jobbiga. Vi Àr redan sena, sÀger Emil Altrén.
Alla bilburna som UNT talar med sĂ€ger att de bor för lĂ„ngt bort för att gĂ„. De bor pĂ„ Ăvre Slottsgatan, Portalgatan, Dragarbrunnsgatan, alltsĂ„ cirka en kvarts promenad. En av dem Ă€r Britta Selander som slĂ€pper ut dottern Elsa och tvĂ„ kompisar just före halv nio.
- NÀr jag var liten fick jag absolut inte skjuts till skolan, dÄ var det cykel som gÀllde. Men jag bodde pÄ landet. HÀr Àr trafiken besvÀrlig. Jag brukar skjutsa förbi den svÄra trafiken sÄ att Elsa gÄr sista biten sjÀlv. Men i dag var det brÄttom, sÀger Britta Selander.
För klass tvĂ„ har utmaningen att varje dag gĂ„ 500 meter lett till skoluppgifter om matematik, om miljöfrĂ„gor, och om kroppen, berĂ€ttar lĂ€raren Marie Grist, med över 30 Ă„rs erfarenhet frĂ„n skolvĂ€rlden. Ăven om Sverkerskolan har en lĂ„ng tradition av promenader i undervisningen tycker hon att kampanjen mot mindre bilĂ„kande Ă€r pĂ„ sin plats. Hon knyter an till begreppet curlingförĂ€ldrar, förĂ€ldrar som sopar banan framför sina barn i tron att de kan ge barnen ett friktionsfritt liv.
- Det Àr mer curlande i dag, sÄ Àr det. Barn Àr mer jagcentrerade och sitter mer still. SÄ jag tycker att det hÀr Àr har varit jÀttebra och de flesta förÀldrar tagit det pÄ stort allvar. Vi har haft förÀldrar som bett om ursÀkt för att kÀnt sig tvungna att ta bilen, sÀger Marie Grist.
Familjen Morales kommer pÄ cykel. Felicia i förskoleklassen cyklar sjÀlv och hennes bror Maximilian sitter i cykelsadeln bakom mamma Rosanna.
- Det Àr skönt att cykla hit, sÀger Felicia Morales.
Mamma Rosanna listar fler fördelar:
- Barnen lÀr sig hantera trafiken, det Àr praktiskt, vi fÄr motion, och sÄ Àr det kaos hÀr ÀndÄ med mycket bilar. Men jag har mÀrkt att det Àr fÀrre bilar nu, sÀger Rosanna Morales.
Bakgrund:
- Det Àr ett samhÀllsproblem att barn rör sig för lite. Samtidigt finns trafikproblem runt skolorna. Genom den hÀr utmaningen fÄr vi mycket gott för en liten insats.
Det hĂ€r sĂ€ger Agnetha Ăstervall-Danielsson, en av Uppsala kommuns hĂ€lsopedagoger som i samarbete med kommunens trafiksĂ€kerhetsrĂ„d stĂ„r bakom skolutmaningen "Till skolan utan bil".
Vuxna har ett stort ansvar för att lÀra sina barn goda vanor.
- Barnen anammar det vi vuxna gör, inte vad vi sĂ€ger. Att ta bilen för att det Ă€r sĂ„ mycket trafik runt skolorna skapar bara mer trafik. I stĂ€llet handlar det om att börja gĂ„ nĂ€r barnen Ă€r smĂ„. Vi vet att det ger god trafikvana och stor nĂ€rmiljökunskap, samtidigt Ă€r det bra för kroppen och för miljön, sĂ€ger Agnetha Ăstervall-Danielsson.
TrafiksÀkerhetsrÄdet arbetar mycket med trafiken runt skolorna.
- SkolförÀldrarna gör i dag som nÀr de lÀmnade pÄ dagis: de följer med Ànda till skolan och in i klassrummet. Det har ökat trafiken mycket, sÀger Mari-Anne Larsson, trafikkonsulent.
Utmaningen "Till skolan utan bil" ska hÄllas varje vÄr under minst tre Är och ska sedan utvÀrderas. Vinnaren blir den skola som samlat ihop mest cyklade och gÄngna meter under tvÄ veckor.
- Priset Àr en summa pengar att köpa lekredskap för, sÀger Mari-Anne Larsson.
- Det Àr ett samhÀllsproblem att barn rör sig för lite. Samtidigt finns trafikproblem runt skolorna. Genom den hÀr utmaningen fÄr vi mycket gott för en liten insats.
Det hĂ€r sĂ€ger Agnetha Ăstervall-Danielsson, en av Uppsala kommuns hĂ€lsopedagoger som i samarbete med kommunens trafiksĂ€kerhetsrĂ„d stĂ„r bakom skolutmaningen "Till skolan utan bil".
Vuxna har ett stort ansvar för att lÀra sina barn goda vanor.
- Barnen anammar det vi vuxna gör, inte vad vi sĂ€ger. Att ta bilen för att det Ă€r sĂ„ mycket trafik runt skolorna skapar bara mer trafik. I stĂ€llet handlar det om att börja gĂ„ nĂ€r barnen Ă€r smĂ„. Vi vet att det ger god trafikvana och stor nĂ€rmiljökunskap, samtidigt Ă€r det bra för kroppen och för miljön, sĂ€ger Agnetha Ăstervall-Danielsson.
TrafiksÀkerhetsrÄdet arbetar mycket med trafiken runt skolorna.
- SkolförÀldrarna gör i dag som nÀr de lÀmnade pÄ dagis: de följer med Ànda till skolan och in i klassrummet. Det har ökat trafiken mycket, sÀger Mari-Anne Larsson, trafikkonsulent.
Utmaningen "Till skolan utan bil" ska hÄllas varje vÄr under minst tre Är och ska sedan utvÀrderas. Vinnaren blir den skola som samlat ihop mest cyklade och gÄngna meter under tvÄ veckor.
- Priset Àr en summa pengar att köpa lekredskap för, sÀger Mari-Anne Larsson.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!