De lanserar smart soptunna

En ny typ av offentliga papperskorgar kan spara både pengar och miljö. Det hoppas i alla fall Rimboföretaget JM2P Marketing som nu försöker lansera soptunnan Big Belly i Sverige.

Henrik Berg, serviceansvarig, Michael Sjödahl, ISS, Per Järnebrink och Hervé Tenaglia.

Henrik Berg, serviceansvarig, Michael Sjödahl, ISS, Per Järnebrink och Hervé Tenaglia.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2012-01-19 19:51

– Vi tror på systemet och det är en framtidsprodukt, säger Per Järnebrink, en av delägarna i familjeföretaget JM2P Marketing.

Vinsterna med systemet är två. Dels innehåller soptunnan en sensor som indikerar när tunnan börjar bli full och det är dags för tömning, dels har den en inbyggd komprimeringsanläggning som gör att skräpet tar mindre plats i sopkärlet. Sammantaget gör det att tömningsintervallen kan glesas ut och optimeras så att man bara tömmer papperskorgarna när det verkligen behövs. Hela energibehovet klaras av med hjälp av solpaneler på toppen av soptunnan.
– Det räcker med två timmars dagsljus om dagen. Och det behöver inte vara solljus. Energiåtgången är inte mer än den för en lampa i en julgransbelysning, säger Hervé Tenaglia från företaget Big Belly som är på plats för att visa systemet.

Än så länge finns 13 000 sådana här papperskorgar, framför allt i Nordamerika. De städer som har infört systemet har kunnat minska tömningarna med mellan 70 och 80 procent, och dessutom minskat problemen med överfulla soptunnor. Och här ligger de vinster som man hoppas ska locka potentiella kunder att betala för de högteknologiska soptunnorna. Kostnaden för att installera systemet varierar lite med vilket upplägg man väljer, men den uppsättning som företaget presenterade på tisdagen med en soldriven komprimeringstunna och en källsorteringstunna utan komprimering kostar cirka 1 000 kronor i månaden enligt det leasingkoncept som JM2P presenterar.

Enligt Per-Rickard Rönnberg, projektledare på kontoret för samhällsutveckling vid Uppsala kommun, är tömningskostnaden i Uppsala mellan 30 och 40 kronor per dag och kärl i snitt, eller mellan 11 000 och 14 600 kronor per år. Man måste alltså spara in minst hälften av tömningarna för att de två tunnorna i demonstrationskitet ska bära sig ekonomiskt. Tillkommer gör eventuella kostnader för att göra hämtningsorganisationen mer flexibel så att man kan rycka ut och tömma de papperskorgar som larmat om att det börjar bli fullt.
– Alla nya lösningar är intressanta, men man måste analysera det här närmare för att se om det är värt att satsa på för oss, säger Per-Rickard Rönnberg.

Per Järnebrink tror att Big Belly skulle kunna svälja också soporna från en valborgshelg i Uppsala.
– Det finns också mobila anläggningar som man kan flytta ut när man har tillfälliga arrangemang, säger han.

Fakta

Big Belly är en amerikansk uppfinning som lanserats av företaget Big Belly Solar Inc. Det är en högteknologisk papperskorg som drivs av en liten solpanel på toppen. För att få tillräckligt med energi räcker det enligt tillverkaren med två timmars dagsljus per dag. En sensor känner av när soptunnan börjar bli full. Information om att det är dags för tömning skickas då med sms till en central. Dessutom finns en komprimeringsfunktion som gör att papperskorgen rymmer mer än en konventionell soptunna av samma storlek.

Familjeföretaget JM2P Marketing AB i Rimbo har generalagenturen i Sverige för soptunnorna och börjar lansera dem nu. Några beställningar har inte kommit in än, men man hoppas kunna leverera 250–500 soptunnor per år till kunder i Sverige.

Upplägget är ett leasingavtal där kostnaden ligger på 400 kronor i månaden och uppåt per kärl.TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om