Sedan nya Studenternas öppnade för fem år sedan har restaurang-, kiosk- och konferensverksamheterna skötts av Uppsalaföretaget Triller.
– Det fanns ett krav hos oss att efter fem år skulle det göras en ny upphandling. Den genomfördes i vintras. Då lämnades flera bud in och det var Fidefamiljen som vann, förklarar Stefan Wittberg, affärsområdeschef hos det kommunala bolaget Uppsala arenor och fastigheter.
Triller fanns inte med bland de företag som lämnade in något anbud. Lotta Triller förklarar att man gärna hade varit kvar.
–Vi kom in i en tuff tid, men vi kom i gång bra med verksamheten trots pandemin. Men vi valde att lämna då vi kände att kraven i den nya upphandlingen var orimliga.
Från det kommunala företaget är man nöjd med Trillers fem år på arenan.
– Vi har haft ett mycket bra samarbete med Triller, menar Stefan Wittberg.
Nu blir det i stället gotländska Fidefamiljen – ett företag som drivs av Mattias Andersson och Karl Månsson som kommer att ta över uppdraget som årligen är värt drygt 30 miljoner kronor. Man kommer att hantera all mat och dryck inne på arenan, driva restaurangen Brasserie 21 samt den VIP- och konferensavdelning som finns i anslutning till Studenternas. Företaget har i dag verksamheter på Gotland, i den svenska fjällvärlden samt i Uppsala.
– Vi är en del av Uppsala matmarknad som i dag finns utanför Studenternas. Vårt företag äger matvagnarna som åtta småföretagare hyr, förklarar Mattias Andersson, delägare och operativ chef i Fidefamiljen.
Fastighetsägaren – det kommunala bolaget Uppsala arenor och fastigheter – genomför för tillfället en upprustning av arenan.
Den innebär att arenan kommer att få tre nya serveringar – två på den norra läktaren samt en på den södra läktaren. Redan befintliga kiosker och serveringar kommer nu att förses med vatten och avlopp och så kommer biljettsystemet att utvecklas.
– Vi har haft en arena som inte varit färdigbyggd. Nu utvecklar och tillför vi olika delar för att öka helhetsupplevelsen på Studenternas, säger Stefan Wittberg.
Studenternas ska bli mera av en upplevelsearena där huvudnumret idrotten varvas med konserter och annat. I september uppträder Veronica Maggio här.
– Vi är öppna för det mesta. Vi vill även ha arrangemang utanför fotbollen som typ bröllop på innerplanen, gitarrfestival eller varför inte foodtrucks i gångarna på arenan.
Mattias Andersson konstaterar att Triller lagt en bra grund inför deras övertagande.
– Vi tar över väl fungerade verksamhet med bland annat restaurangen Brasserie 21, här fortsätter verksamheten utan större förändring. Vi kommer att utveckla barområdet på taket. I övrigt kommer vi att skruva på detaljer för att få ännu bättre kioskflöden och öka servicenivån inne på arenan.
Mattias Andersson känner till en del av den kritik som riktats mot kioskverksamheten och serveringen av ljumna hamburgare.
– Jag känner till de virala inslagen om hamburgare. Jämfört med den tidigare operatören kommer vi in i ett läge där Studenternas rustats upp, vilket skapar ännu bättre förutsättningar för matserveringen inne på arenan. Vi tittar nu på hur vi kan utöka matutbudet vid olika arrangemang.
För tillfället håller man på att rekrytera personal till verksamheten.
– Räknar man på årsarbetstiden kommer vi att ha 20 personer anställda. En matchdag när Sirius spelar kommer det dock att vara 60 personer i gång och arbeta, förklarar Mattias Anderson.
Fidefamiljen tar över driften av Studenternas den 2 juni i år.