Den moderna telefonkatalogen

98 procent av svenskarna kÀnner till deras verksamhet, ÀndÄ Àr det fÄ som vet hur de tjÀnar pengar. Men konceptet med den internetbaserade nummerupplysningen har varit framgÄngsrikt och nu anstÀller Hitta.se sex nya sÀljare till sitt Uppsalakontor.

Martin Ekström och Jeanette Lindström pÄ Hitta.se

Martin Ekström och Jeanette Lindström pÄ Hitta.se

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-02-16 07:00
Den traditionella telefonkatalogen Àr sedan lÀnge historia och i stÀllet har den internetbaserade nummerupplysningen Hitta.se blivit en vinstmaskin. I slutet av förra Äret redovisade företaget en vinst pÄ 10 miljoner kronor. Olikt de flesta andra kommersiella internetsajter i dag Àr Hitta.se förhÄllandevis ren frÄn annonser. AnvÀndaren behöver bara fylla i vem de söker, och var personen eller företaget finns nÄgonstans för att sedan invÀnta resultatet. SÄ var kommer pengarna ifrÄn?
- Företagen köper platser i vÄra trÀfflistor. Om en person till exempel söker pÄ ordet tandlÀkare och Uppsala, kan en privat tandlÀkare betala för att vara en av de första fyra trÀffarna, sÀger Martin Ekström, kontorschef pÄ Hitta.se i Uppsala.
Att abonnera pĂ„ en av de första fyra trĂ€ffarna kostar ett företag ungefĂ€r 6000 kronor om Ă„ret i Uppsala. Är man tandlĂ€kare i Storvreta eller Tierp Ă€r kostnaden mindre.

Priserna beror pÄ var i landet företaget finns och hur mÄnga invÄnare kommunen har.
- Det Àr ovanligt att folk blÀddrar ner till slutet av trÀfflistan för att vÀlja vilket företag man vill kontakta. VÄra undersökningar visar att folk ringer de som syns högt upp i trÀfflistorna, och dÀrför Àr det viktigt för företagen att finnas dÀr, sÀger Jeanette Lindström, försÀljningsdirektör pÄ Hitta.se.
Förutom de fyra första platserna kan företagen ocksÄ betala för att komma med bland det sexton platserna som följer. De resterande företagen raddas sedan upp i bokstavsordning.

LÄgkonjunkturen till trots fortsÀtter Hitta.se att anstÀlla personal. I Uppsala söker de just nu sex nya sÀljare till sitt kontor.
- Vi mÀrker inget minskat intresse frÄn företagen Àn. Att marknadsföra sig pÄ internet Àr fortfarande betydligt billigare Àn traditionella annonser. NÀr företagen har dÄligt med pengar har de ÀndÄ rÄd med vÄra tjÀnster, sÀger Martin Ekström.
I Uppsala har det lokala kontoret ökat frÄn fyra till tjugotvÄ anstÀllda pÄ drygt tvÄ Är.
Martin Eklund visar runt i det inglasade kontorslandskapet pÄ Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala. Tre av sÀljarna han söker ska resa runt i Uppsala och Uppland och besöka företagare, de andra tre ska ta var sin plats i kontorslandskapet och söka upp potentiella kunder per telefon.
- Det Àr svÄrt att hitta bra telefonförsÀljare i Uppsala i dag. Det finns mÄnga call-centers hÀr och vi letar efter folk som vill jobba hos oss pÄ lÄng sikt, sÀger Martin Ekström.

Men de internetbaserade nummerupplysningarnas framtid ser inte bara ljus ut. Hitta. se:s huvudkonkurrent Eniro redovisade nyss en nettoskuld pÄ sitt eget kapital pÄ 298 procent. I vanliga fall ses en skuldsÀttning pÄ över 100 procent som en tydlig varningssignal.
- Till skillnad frÄn Eniro försöker vi Àgna oss Ät att bara vara en nummerupplysning och inte dra in en massa andra tjÀnster. De har till exempel börjat med bilder och videos pÄ sin sajt. Vi tÀnker fortsÀtta att bara vara en nummerupplysning, sÀger Martin Ekström.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om