Videon är inte längre tillgänglig
Partiet har lagt ett förslag till kommunstyrelsen om att be regeringen säga nej till civilflyg, och de rödgröna är med på tåget.
Redan under fredagen kom Centern, Miljöpartiet och Socialdemokraterna överens om att skicka en skrivelse till miljöminister Lena Ek där de uppmärksammar regeringen på att det nu finns en politisk majoritet i Uppsala kommun för ett nej till civilflyg.
– Vi tror att ett regeringsbeslut är nära och vill informera regeringen om det ifall ett beslut skulle komma innan den 6 november då kommunstyrelsen sammanträder, säger centerns kommunalråd Stefan Hanna.
Centerns vändning kom sedan partiet i en debattartikel i UNT förklarat att partiet inte står bakom en etablering av civilflyg på Ärna. Socialdemokraterna och Miljöpartiet krävde då att Stefan Hanna skulle visa det i handling och stödja en skrivelse till regeringen med ett krav på nej. Inför det hade partiet inget val.
– Vi har varit tydliga med att vi är emot civilt flyg på Ärna länge. Vi vill inte vara med och subventionera den infrastuktur som måste till för att flygplatsen ska fungera, säger Stefan Hanna.
Och ni är beredda att offra allianssamarbetet kring Ärna för det?
– Ja. Det är tråkigt både för oss och dom. Men vi måste vara tydliga med var vi står i den här frågan. Det hade vi inte varit om vi sagt nej till skrivelsen. Nu spelar vi spelet på det här sättet.
Både (S), (MP) och (V) är bredda att stödja centerns ett förslag i kommunstyrelsen.
– Centern föreslår det vi rödgröna tidigare föreslagit så det är OK för oss. Det viktiga är att kommunen klargör sin ståndpunkt för regeringen. Uppsala kommun blir hemvist för civilflyget. Det är vi som kommer att få ta kostnader för infrastruktur och för miljökonsekvenserna, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).
Hur mycket valtaktik ligger det i det här?
– Det som gjorde att vi agerade nu var att det fanns en öppning när centern gick ut och sade att de var emot civilflyg. Vi ville veta om partiet verkligen stod för en förändring och såg samtidigt en chans att ändra alliansen tidigare beslut.
Och att spräcka alliansen?
– Det är väl en bonus från vår sida om vi kan få dem att agera som enskilda partier i stället för en monolit. Men syftet var att få en majoritet mot civilflyg, säger Erik Pelling.
De övrig allianspartierna har inte diskuterat centerns förslag. Kommunstyrelsen ordförande Fredrik Ahlstedt (M) tror dock inte att en ny skrivelse till regeringen kommer att tillföra något nytt.
– Det påverkar inte regeringens ställningstagande ett dugg. Man bara lurar människor att tro att kommunen har ett inflytande och man lurar väljarna. Regeringen gör en helt självständig bedömning. Det här är bara ett spel för galleriet som socialdemokraterna och miljöpartiet dragit i gång, säger han.
Hur ser du på centerns agerande?
– Centern spelar med (S) och (MP). De kommer inte med något nytt, säger Fredrik Ahlstedt.
Mohamad Hassan är mer hovsam i sin kritik och tycker inte man ska vifta bort de som säger nej av miljöskäl.
– Vi är för civilflyg för jobbens skull. Men blir det ett ja så kommer jag inte att jubla. Blir det ett nej så blir jag inte ledsen, säger han.
Vad betyder der här för Alliansen. Litar du på Stefan Hanna?
– Vi har varit oense inom alliansen förut. Men det är svårt när vissa partier ändrar sig så här, säger Mohamad Hassan.
För Ebba Busch Thor (KD) kommer inte centerns förslag som någon överraskning.
– Centerns ståndpunkt i Ärnafrågan har varit känd länge, säger hon.
018-478 15 13
Ny konstellation kring Ärna. Ingen idealisk situation för allianssamarbetet, men ett klokare beslut för Uppsala, anser kommunalrådet Stefan Hanna.
Citat
Läs brevet till miljöministern i sin helhet nedan!
Uppsala 2013-10-25
Miljödepartementet
Miljöminister Lena Ek
Tegelbacken 2
103 33 Stockholm
Bästa Lena Ek!
På regeringens bord ligger sedan snart två år frågan om ifall kommersiellt linjeflyg ska ges tillstånd att flyga från Ärna endast ett fåtal kilometer från centrala Uppsala. Ni har bland annat att ta ställning till om riksintresse föreligger eller inte för en viss verksamhet. Eftersom ett regeringsbeslut i frågan kan komma inom en nära framtid vill vi göra dig uppmärksam på att en bred majoritet i Uppsalas kommunstyrelse anser att tillstånd för kommersiellt linjeflyg på Ärna inte ska beviljas. Vi har inte heller för avsikt att ekonomiskt stödja kommersiell flygverksamhet på Ärna. Det finns flera skäl till det:
- Uppsala behöver goda flygförbindelser. Men vår civila flygplats heter Arlanda och är också kommunens största arbetsplats. Den vill vi slå vakt om och utveckla, inte försöka konkurrera med.
- Den dryga femdubbling av flygtrafiken som ett tillstånd för kommersiellt linjeflyg på Ärna medför strider mot Uppsala kommuns eget klimatmål och kommer kraftigt begränsa tillväxtmöjligheterna i Uppsala stad och i närliggande tätorter.
- Upptäckten av föroreningar i Uppsalas dricksvatten med ursprung på Ärna flygplats har understrukit behovet av stor försiktighet när etablering av ytterligare miljöfarlig verksamhet övervägs på den här platsen. Dessa föroreningar i Uppsalas dricksvatten har lett till stängningen av ett av stadens fyra brunnsområden på obestämd tid. Det avstängda brunnsområdet motsvarar över 25 procent av Uppsalas råvattenupptag.
Ärna är en utmärkt bas för det militära flyget samt för ambulansflyget och andra räddningsverksamheter. Den bedömningen delar vi med Miljödomstolen och det hoppas vi att regeringen instämmer i. Våra invändningar gäller den dryga femdubbling av trafiken som ett tillstånd för kommersiellt linjeflyg medför.
Vid kommunstyrelsens sammanträde den 6 november kommer frågan om kommersiellt linjeflyg på Ärna att behandlas. Förslaget till beslut är att Uppsala kommun officiellt ska uppmana regeringen att följa Miljödomstolens rekommendation och inte bevilja tillstånd för kommersiellt linjeflyg på Ärna. För detta finns en bred politisk majoritet.
Med vänliga hälsningar
Stefan Hanna Erik Pelling Maria Gardfjell
Kommunalråd (C) Kommunalråd (S) Kommunalråd (MP)