Depå för snabbtåg erbjuds i Fullerö

Uppsalas politiker erbjuder staten mark i Fullerö till en stor service- och underhållsdepå för höghastighetståg. Syftet är att Uppsala ska bli utgångspunkt för tågen och knytas till ett framtida höghastighetsnät söderut.

Uppsala2009-08-21 07:01
Kommunalråden Gunnar Hedberg (M) och Lena Hartwig (S) uppvaktade regeringens särskilde utredare i frågan, Gunnar Malm, i onsdags. I september ska han vara klar med utredningen som ska klargöra förutsättningarna för att bygga banor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Vi vill att de ska gå med tågen också till Uppsala därför erbjuder vi mark för en underhålls- och servicedepå för höghastighetståg söder om Fullerö. Den beräknas bli stor, 400 000 kvadratmeter. Men vi har mark i ett bra läge intill E 4 och norra stambanan, säger Gunnar Hedberg.
Får Uppsala anläggningen så innebär det att många höghastighetståg kommer att starta här. Uppsalaborna får tillgång till de nya tågen utan att först ta sig till Stockholm. Depån kommer dessutom att skapa arbetstillfällen.
- Man vill i dag att tågen ska gå upp till Arlanda flygplats. Då blir Fullerö ett bra ställe att vända och serva tågen på. Uppsala knyts närmare Arlanda och blir en integrerad del av det nya höghastighetssystemet, säger Uppsalas planeringsdirektör Carl-Johan Engström.

Den tågdepå som finns i Stockholm i dag är fullbelagd och en ny måste byggas. I sin utredning kommer Gunnar Malm att peka ut ett antal platser runt Stockholm.
- Men det går inte att hitta ett markområde som är så stort nog var som helst så jag välkomnar förslaget från Uppsala. Ingen annan har tagit ett sådant initiativ och jag kommer att beakta det i utredningen. Frågan är viktig att lösa, säger han.
Men vägen dit är ännu lång. Den 15 september överlämnar Gunnar Malm sin utredning till regeringen. Vad som händer sedan avgör politikerna.
- Man ska ha klart för sig att vi är ute i ett väldigt tidigt skede. Vårt förslag är en idé som väckts och nu presenterats för utredningen, säger Carl-Johan Engström.

Mark för den tänkta serviceanläggning finns dock redan avsatt i den nya översiktsplanen för Fullerö. Den ligger söder om den planerade nöjesparken och området för handel.
- Marken ägs både att kommunen och av privatpersoner. I dag är den tänkt för logistikverksamhet, säger Carl-Johan Engström.
Fakta:

Frågan om höghastighetståg har diskuterats länge. Utredningen ska ge svar på om det i dag finns förutsättningarna för en utbyggnad av höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg-Malmö. Att bygga banorna har beräknats kosta runt 150 miljarder kronor. Frågan om en ny servicedepå för tågen är en del i utredningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om