Deras trygghetslarm kopplade bort

Barbro Almén-Einarssons trygghetslarm slogs ut när familjens fasta telefon byttes mot en mobil. När hon nyligen föll i trappan kunde hon inte larma för att få hjälp.- Vi råder alla med trygghetslarm att inte koppla bort sin fasta telefon, säger Martin Larsson vid Trygghetsjouren.

- Det känns otryggt att inte kunna kalla på hjälp via trygghetslarmet, säger Barbro Almén-Einarsson, här tillsammans med maken Göran Einarsson.

- Det känns otryggt att inte kunna kalla på hjälp via trygghetslarmet, säger Barbro Almén-Einarsson, här tillsammans med maken Göran Einarsson.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-09-28 07:02
Sedan i våras har telefonbolaget 3 en stor annonskampanj där folk uppmanas att flytta sitt hemnummer till mobilen. Det innebär att den stationära, "gamla", telefonen kopplas ur. Kunden sägs spara tusentals kronor i lägre telekostnader.

Men vad inte alla känner till är att trygghetslarm, bostadslarm, bredband och annat som är kopplat till den fasta telefonlinjen slutar att fungera när den stängs av.
Barbro Almén-Einarsson, som bor i en villa i Årsta, blev i juni uppringd av en försäljare från telefonbolaget 3. Enligt henne erbjöd säljaren ett abonnemang för en mobiltelefon i vilket det ingick en mobil.
- Jag förklarade att jag ville ha kvar vårt telefonnummer som går till vår fasta telefon och att jag inte ville ha den urkopplad.
Några veckor senare skulle hennes make Göran ringa från den fasta telefonen men till hans stora förvåning var linjen död. Det visade sig att 3 ingått ett avtal med familjen Almén-Einarsson som innebär att numret för den fasta telefonen överförts till en mobiltelefon och att den fasta telefonen kopplats bort. Detta var inte alls vad familjen önskat.

Barbro Almén-Einarsson har problem med ryggen och kan inte ta sig upp på egen hand om hon faller. Hon har därför ett trygghetslarm som är kopplat till den fasta telefonen.
En dag ringde Uppsala kommuns trygghetsjour och sa att det upptäckts ett fel på larmet. Det hade slagits ut i och med att den fasta telefonlinjen stängts av.
Förra veckan ramlade Barbro Almén-Einarsson i trappan hemma i villan och slog sig rejält i huvudet.
- Det var rena turen att jag var hemma och kunde hjälpa henne upp, säger Göran Einarsson.

Makarna har hittills ringt 30-40 samtal för att få tillbaka sitt fasta abonnemang men hittills har det inte gått.
- 3 lovar att ringa upp men hör inte av sig, vi får inte besked om vad som gäller och så vidare. Både jag och min hustru är sjukliga och det här har varit jättejobbigt för oss, säger Göran Einarsson.
Han tycker att 3:s annonskampanj är bedräglig.
- Nyligen gick jag in i en av 3:s butiker i Uppsala och frågade vad det finns för nackdelar med att flytta hemnumret till mobilen. "Det finns bara fördelar", blev svaret. Säljaren sade inget om att trygghetslarm och annat slås ut, det kom fram först sedan en chef kallats in. Som kund har man inte en susning om vad som ingår i erbjudandet från 3.

3 400 personer i Uppsala har trygghetslarm.
- Vår starka rekommendation till alla med trygghetslarm är att behålla sin fasta telefon, annars fungerar inte larmet, säger Martin Larsson, chef på Trygghetsjouren vid Uppsala kommun.
Enligt honom drabbar problemet även många som går över till ip-telefoni.
Inte bara trygghetslarm utan även bostadslarm, bredband och annat som är kopplat till telefonlinjen slås ut för den som använder sig av erbjudandet från 3.
- Våra säljare ska upplysa alla kunder om detta och vi har fått mycket få klagomål, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig vid 3.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om