Susanna Johansson Järdö. En trollslända är inte unik, men man lägger märke till den när den flyger förbi. Så vill Susanna Johansson Järdö att hennes kläder ska vara också. Hon designar smycken och kläder under namnet Libélula, trollslända på spanska.
I fem år jobbade Susanna Johansson Järdö i en klädbutik. Till slut kliade det så mycket i fingrarna efter att skapa något eget att hon startade företaget Libélula. Sedan i somras sitter hon i en liten ateljé nära Fyristorg och syr om begagnade kläder och tillverkar smycken av pärlor, gamla bestick och annat.
Ateljén fungerar även som butik, fast det knappt finns plats. Där finns färdiga udda plagg. Om de inte passar kan de läggas upp, sys in eller sys om.
– Det är ett unikt koncept i Uppsala, men det finns liknande butiker i Stockholm som har inspirerat mig, säger Susanna Johansson Järdö.
Hon är ett fyrverkeri av idéer. Ivrigt och fort pratar hon om långlivade drömmar och stora visioner om att ha kafé, galleri, kläder och smycken.
– När jag gick en kurs för kvinnor som vill starta eget på Nyföretagarcenter bad de mig tagga ner och testa responsen på internet först, berättar hon.
På Bolandsgymnasiet i Uppsala gick hon inriktning mode och scenkläder. Sedan blev det basåret på Tillskärarakademin i Stockholm och praktik hos modeskaparen Carin Wester från Uppsala. Från början var tanken att skapa helt egna kläder, en dröm som lever vidare.
– Då behöver jag låta en fabrik sy upp kläderna och det är dyrt att göra egna kollektioner. Jag har planer på det, men nu börjar jag i liten skala. Det är schyst att bygga upp ett märke först, säger hon.
Nu planerar hon en egen modevisning med nyårstema på Birger Jarl den 24 november. Då ska ett tiotal modeller visa Susanna Johansson Järdös omdesignade klänningar med matchande kappor. Det här är bara början.
Erik Olsson. Självlärd och med massor av driv och kreativitet har Erik Olsson kommit långt. 22 år gammal har han redan ett eget klädmärke och en kollektion på gång.
En utbildning i mode hade inte skadat. Då hade Erik Olsson vetat hur ett plagg är uppbyggt, vilka material som funkar och hur fabriken syr upp plagg. Helt självlärd har han ändå lyckats skapa ett eget klädmärke med street wear – Lucidbrand. Men det har inte varit enkelt.
– Jag har fått hjälp av min kontakt i New York.
Kontakt i New York? Det här är en kille som tar sig fram. Efter att ha mejlat 30 olika klädmärken som han gillar fick han ett svar, från en kille i New York. Genom honom har han hittat en bra fabrik i Kina som syr upp hans kläder.
– Det är en djungel att leta fabriker utan erfarenhet. Det är ett tips jag kan dela med mig av, att försöka ta hjälp från någon i branschen. Nackdelen är att det blir dyrare att producera med en mellanhand.
En annan han tar hjälp av är en grafisk designer i Indonesien som fullföljer hans skissade idéer. Honom hittade han på ett nätforum.
Marknadsför sig gör han genom bmx-cyklister och hiphopduon Professor P & DJ Akilles från Uppsala som bär hans kläder. Sedan ser han till att synas på mässor och bmx-tävlingar.
Erik började i liten skala 2010 med T-shirts och har sedan utökat för varje säsong. Till våren satsar han på en bred kollektion.