– Vi arbetar mycket med varandra och alla är delaktiga i en kampanj på ett eller annat sätt, men fokus för mig ligger på digitala medier, säger Art Directorn Patrik Juteståhl.
Han har varit på byrån sedan slutet av 2004, i början mest med tryckt medier, men intresset för digitala medier har alltid funnits.
– Jag kände mig låst till att arbeta med bara en form av kommunikation, säger Patrik Juteståhl.
Han har alltid haft ett brett intresse för form och teknik och gillar att vara uppdaterad på det senaste i branschen. Att arbeta med webben var ett naturligt steg i yrkeslivet.
– Sen är det ju inte bara hemsidor vi sysslar med utan allt som kan synas på skärm: rörliga kampanjer, film och sociala medier, säger Patrik Juteståhl.
Att arbeta med webben gör det enklare att utföra de marknads- och målgruppsanalyser som ofta görs inför en kampanj. Man får en bättre bild av kundens kunder. Genom sociala medier kan man dessutom få reda på vad folk säger och tycker om ett speciellt företag utan att behöva fråga. Nya sätt att hämta information kombineras med klassiska arbetssätt, som olika typer av undersökningar, vilket ger en bättre bild av hur kundens kunder tänker och känner.
Annars skiljer sig arbetssättet inte speciellt mycket mellan print och digitala medier, mer än att verktygen är olika. Researchen är en stor del av arbetet med en kampanj. När man har gjort ett digert analysarbete tar man fram en strategi som utvecklas till en idé och ett koncept som resulterar i en kampanj.
– Det handlar om att hela tiden tänka ”Vad är målet med kampanjen och hur tar vi oss dit?”. Det blir mycket brainstorming, säger Patrik Juteståhl.
Kampanjerna testas på fokusgrupper och anpassas tills man når ett resultat som både kunden och kundens potentiella kunder tycker fungerar bra.
Det blir mycket tid framför datorn och det gäller att vara så kreativ som möjligt. Man kan tro att helt fria händer är en dröm, men så är inte fallet för Patrik Juteståhl.
– Man måste alltid ha riktlinjer. Utan gränser blir det svårare att vara kreativ och skapa något, säger han.
För att han ska få möjlighet att vara kreativ handlar det ofta om att koppla bort, stänga av mailen och telefonen och bara tänka. Inspiration får han från andra typer av form, musik och resor. Han har bott ett år i Japan och besöker helst länder långt bort, gärna många samtidigt.
– Man får hela tiden nya erfarenheter och nya perspektiv. Det är jätteviktigt.
Även musiken är en viktig källa. Patrik Juteståhl är en ”allätare” men ser stora likheter mellan musik och kommunikation.
– Jättebra musik berör och en jättebra kampanj berör också.
Sitt skissblock bär han alltid med sig. Han försöker skissa några minuter varje dag för att hålla hjärnan och kreativiteten igång.
Branschen utvecklas ständigt. Sättet att arbeta med kommunikation och reklam har med åren blivit snabbare, mer direkt och man får mer respons på sitt arbete. Jobbet har gått från att vara fast till att bli rörligt. Patrik Juteståhl känner att det inte finns några direkta rätt och fel längre. Han och hans kollegor får hela tiden testa sig fram i de nya mediekanalerna.
– Det här jobbet stannar aldrig av. Både arbetssätten och jag utvecklas hela tiden.
"Det här stannar aldrig av"
Han arbetar på reklambyrån Matador i Uppsala men har själv svårt att sätta en titel på sitt yrke. Patrik Juteståhl kopplar gärna bort datorn och använder sitt skissblock.
Att arbeta med webben var ett naturligt steg för Patrik Juteståhl, som arbetar på Uppsalareklambyrån Matador.
Foto: Hans E Ericson
PERSONLIGT
Patrik Juteståhl
Ålder: 31 år.
Bor: Uppsala.
Yrke: Art director på reklambyrån Matador med inriktning på digitala medier.
Minnesvärd reklamkampanj: Radiotjänsts ”Hjälten”.
– Tv-avgiften är ett hett ämne och med den här kampanjen fick Radiotjänst väldigt positiv feedback. När man gör en film om sig själv eller någon annan på www.tackfilm.se, går det inte att bli annat än glad, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!