"Det hÀr stannar aldrig av"

Han arbetar pÄ reklambyrÄn Matador i Uppsala men har sjÀlv svÄrt att sÀtta en titel pÄ sitt yrke. Patrik JutestÄhl kopplar gÀrna bort datorn och anvÀnder sitt skissblock.

Att arbeta med webben var ett naturligt steg för Patrik JutestÄhl, som arbetar pÄ UppsalareklambyrÄn Matador.

Att arbeta med webben var ett naturligt steg för Patrik JutestÄhl, som arbetar pÄ UppsalareklambyrÄn Matador.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2012-03-13 11:00

– Vi arbetar mycket med varandra och alla Ă€r delaktiga i en kampanj pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, men fokus för mig ligger pĂ„ digitala medier, sĂ€ger Art Directorn Patrik JutestĂ„hl.

Han har varit pÄ byrÄn sedan slutet av 2004, i början mest med tryckt medier, men intresset för digitala medier har alltid funnits.
– Jag kĂ€nde mig lĂ„st till att arbeta med bara en form av kommunikation, sĂ€ger Patrik JutestĂ„hl.

Han har alltid haft ett brett intresse för form och teknik och gillar att vara uppdaterad pÄ det senaste i branschen. Att arbeta med webben var ett naturligt steg i yrkeslivet.
– Sen Ă€r det ju inte bara hemsidor vi sysslar med utan allt som kan synas pĂ„ skĂ€rm: rörliga kampanjer, film och sociala medier, sĂ€ger Patrik JutestĂ„hl.

Att arbeta med webben gör det enklare att utföra de marknads- och mÄlgruppsanalyser som ofta görs inför en kampanj. Man fÄr en bÀttre bild av kundens kunder. Genom sociala medier kan man dessutom fÄ reda pÄ vad folk sÀger och tycker om ett speciellt företag utan att behöva frÄga. Nya sÀtt att hÀmta information kombineras med klassiska arbetssÀtt, som olika typer av undersökningar, vilket ger en bÀttre bild av hur kundens kunder tÀnker och kÀnner.

Annars skiljer sig arbetssÀttet inte speciellt mycket mellan print och digitala medier, mer Àn att verktygen Àr olika. Researchen Àr en stor del av arbetet med en kampanj. NÀr man har gjort ett digert analysarbete tar man fram en strategi som utvecklas till en idé och ett koncept som resulterar i en kampanj.
– Det handlar om att hela tiden tĂ€nka ”Vad Ă€r mĂ„let med kampanjen och hur tar vi oss dit?”. Det blir mycket brainstorming, sĂ€ger Patrik JutestĂ„hl.

Kampanjerna testas pÄ fokusgrupper och anpassas tills man nÄr ett resultat som bÄde kunden och kundens potentiella kunder tycker fungerar bra.

Det blir mycket tid framför datorn och det gÀller att vara sÄ kreativ som möjligt. Man kan tro att helt fria hÀnder Àr en dröm, men sÄ Àr inte fallet för Patrik JutestÄhl.
– Man mĂ„ste alltid ha riktlinjer. Utan grĂ€nser blir det svĂ„rare att vara kreativ och skapa nĂ„got, sĂ€ger han.

För att han ska fÄ möjlighet att vara kreativ handlar det ofta om att koppla bort, stÀnga av mailen och telefonen och bara tÀnka. Inspiration fÄr han frÄn andra typer av form, musik och resor. Han har bott ett Är i Japan och besöker helst lÀnder lÄngt bort, gÀrna mÄnga samtidigt.
– Man fĂ„r hela tiden nya erfarenheter och nya perspektiv. Det Ă€r jĂ€tteviktigt.

Även musiken Ă€r en viktig kĂ€lla. Patrik JutestĂ„hl Ă€r en ”allĂ€tare” men ser stora likheter mellan musik och kommunikation.
– JĂ€ttebra musik berör och en jĂ€ttebra kampanj berör ocksĂ„.

Sitt skissblock bÀr han alltid med sig. Han försöker skissa nÄgra minuter varje dag för att hÄlla hjÀrnan och kreativiteten igÄng.

Branschen utvecklas stÀndigt. SÀttet att arbeta med kommunikation och reklam har med Ären blivit snabbare, mer direkt och man fÄr mer respons pÄ sitt arbete. Jobbet har gÄtt frÄn att vara fast till att bli rörligt. Patrik JutestÄhl kÀnner att det inte finns nÄgra direkta rÀtt och fel lÀngre. Han och hans kollegor fÄr hela tiden testa sig fram i de nya mediekanalerna.
– Det hĂ€r jobbet stannar aldrig av. BĂ„de arbetssĂ€tten och jag utvecklas hela tiden.

PERSONLIGT

Patrik JutestÄhl
Ålder:
31 Är.
Bor: Uppsala.
Yrke: Art director pÄ reklambyrÄn Matador med inriktning pÄ digitala medier.
MinnesvĂ€rd reklamkampanj: RadiotjĂ€nsts ”HjĂ€lten”.
– Tv-avgiften Ă€r ett hett Ă€mne och med den hĂ€r kampanjen fick RadiotjĂ€nst vĂ€ldigt positiv feedback. NĂ€r man gör en film om sig sjĂ€lv eller nĂ„gon annan pĂ„ www.tackfilm.se, gĂ„r det inte att bli annat Ă€n glad, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om