"Det känns orättvist"

Hedvig Sandblom, Lena Markendahl och Charlotta Häägg är alla elever på Rosendals gymnasium. Att samma uppsats har fått allt från G med krav på omarbetning till VG+ i olika lärares betygssättning tycker de känns orättvist.

Foto: Sandra Pettersson

Uppsala2006-12-13 00:01
- Lite skillnad är okej, men det här är så pass stor skillnad att det spelar roll! säger Lena Markendahl.
Vilka betyg man får ofta beror på vilken skola man går på och hur bra klassen är, tror hon.
- Ja, precis i en klass där alla sattsar stenhårt är det mycket svårare att få bra betyg! säger Hedvig Sandblom.
- Och på skolor där intagningspoängen är hög kräver de mer för att man ska få bra betyg - även om man läser exakt samma kurs, säger Charlotta Häägg.
De går alla tre i klassen Smip 05 och där var intagningspoängen jättehög. Nu får de kämpa hårt för att få bra betyg, menar de. Hade de valt en annan linje hade de kunnat få bra betyg utan att plugga stenhårt.
- Det är inte det man lär sig som räknas eftersom det är på betygen man kommer vidare, säger Hedvig Sandblom.
- Ja och då kan man fråga sig varför man går en linje där det är jätte svårt att få bra betyg? Jag vill gå den här inriktningen för att det är intressant. Men det är ändå orättvist att jag kunnat få bättre betyg på en annan skola! säger Charlotta Häägg.
Alla tre är överens om att det måste vara svårt för en lärare att sätta betyg.
- Matte är nog lättast att betygsätta, säger Hedvig Sandblom.
- Ja, där är det liksom rätt och fel, tillägger Lena Markendahl.
Finns det något sätt för att få betygen mer rättvisa?
- Jag tycker att man kan ha flergradigt betygssystem, säger Charlotta Häägg.
- Precis, då blir det mindre orättvist, säger Hedvig Sandblom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om