"Det måste synas i lärarens lönekuvert"
Ett resultat av ett metodiskt arbete med att sätta kunskapen i fokus. Så förklarar kommunalrådet Cecilia Forss (M) den positiva betygstrenden i Uppsala. Framgången borde nu märkas i lärarnas lönekuvert, tycker hon.
- Det är hur man arbetar i skolan som spelar roll. Skolorna har metodiskt börjat att titta på undervisningen och satt resultaten i fokus, och vi har satsat mycket på kompetensutveckling, säger hon.
Hon tycker att de lärare som varit med och vänt trenden ska ta upp det med sin chef i nästa lönesamtal.
- Det måste synas i lönekuvertet. Att vara välutbildad och framgångsrik måste löna sig. Vi måste höja statusen på läraryrket, säger hon.
Bengt Sandblad (S) är andre vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden. Han tycker att resultaten är glädjande.
- Det har skett stora förändringar inom skolan. Jag tror att de kompetenshöjande åtgärder vi satsat på för lärare och skolledare, samt det noggranna arbetet med kvalitetsredovisningar är förklaringar till det här, säger han.
Att raset kom under de år som socialdemokraterna var i styrande ställning och vändingen nu kommer under den borgerliga alliansens tid vid rodret är inget han nedslås av.
- Förändringarna har inte skett under deras tid vid makten utan är långsiktiga och påbörjades för sex, sju, åtta år sedan. Men jag uppfattar att mycket har skett i politisk enighet, säger Bengt Sandblad.
Här stämmer inte politikernas verklighetsbeskrivning överens.
- Det är klart att han försöker ta åt sig äran. Men jag uppfattar inte att vi varit eniga om kunskapsuppdraget. Det slog igenom först 2007. En annan faktor som fått de här förändringarna att ta fart var den kritik kommunen fick från Skolverket 2006 för brister i många skolor, säger Cecilia Forss.
Hon misstror dock inte att socialdemokraterna också velat höja betygen.
- Men de har inte vetat hur man gör, säger hon.
Hur ska då kommunen kunna bibehålla trenden? Trots allt finns ännu skolor som fortfarande presterar sämre än vad som kan förväntas, enligt mätverktyget Salsa (se huvudartikel). Bengt Sandblad ser orosmoln.
- Nu minskar resurserna till skolan och lärartätheten sjunker. Här krävs långsiktighet.
Cecilia Forss ser inte samma mörka moln.
- Forskning visar att det inte är mängden resurser som avgör. Nu ska vi i stället ha fokus på de enskilda elever som har det svårt och de som kan prestera bättre. Ser vi generellt på kommunen ligger vi bra till nu, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!