"Det ska vara obehagligt att köra för fort"

Det kostar på att köra för fort vid en skola. När den blå uniformen kliver ut i vägen, får fartsyndaren inte bara stel blick och svettfuktiga handflator. Notan blir dryga tusenlappen för den som överskrider den tillåtna hastigheten.

Uppsala2001-08-28 00:01
Klockan är ett och från Vaksala torg flyter trafiken på Väderkvarnsgatan. De flesta bilarna verkar köra ungefär lika fort. Tar sig i ett lugnt tempo över det hundratalet meter långa avsnitt där den tillåtna hastigheten är satt till 30 km/tim.
Ingen verkar nonchalera de gula skyltarna. Men det kan vara svårt att avgöra med blotta ögat. En rostig Ford passerar. Hur fort körde den egentligen? Kanske 30 km/tim? Eller 40 km/tim?

Hastighet engagerar
I solskenet utanför Vaksalaskolan är det lek och gälla skrik. Barnen är anledningen till att man varje vardag klockan 7?18 får finna sig i att sänka hastigheten från 50 km/tim.
Den här eftermiddagen tänker trafikpolisen kontrollera att bilisterna verkligen respekterar hastighetsbegränsningen. På Frodegatan, strategiskt placerade utom synhåll, förbereder polisen det sista.
? Det är alltid många som hör av sig om just trafiken kring skolor. Så vi brukar mäta det här stället kontinuerligt, säger Åke Lööv, chef för trafikpolisen i Uppsala.
Ögat kanske inte räcker till, men laserstrålen är obeveklig. Den följer bilarna långt innan någon hinner upptäcka vare sig polismannen Sören Ramström eller hans mätpistol.
Olyckliga syndare vinkas in på Frodegatan. Från radion sprakar bilmärken och otillåtna hastigheter. Efter en halvtimma har sex bilar tagits in på tvärgatan.
? Saab 9000, 42 km/tim, fräser det vasst ur högtalaren.
Över hastighetsgränsen, men sällan med särskilt mycket. De flesta kör 10?15 km/tim för fort. Men det räcker för att man under några minuter ska få skämmas grundligt.

Skäller på passagerare
Solbakade ansikten lyckas bli högröda. Förare letar i fel ficka efter plånboken samtidigt som de skäller på oskyldiga passagerare och trevar efter tändningsnyckeln. Skamsna och nervösa. Irriterade ord byts mellan sätena, sipprar ut genom halvt nedvevade fönster. Det är en stilstudie i mänsklig psykologi.
? Jag sade ju åt dig att köra försiktigt. Gjorde jag inte det, kanske?
Pinsamt är det, men det är också en effekt trafikpolisen välkomnar. Det ska vara obehagligt att fastna i en hastighetskontroll, konstaterar Åke Lööv. På så vis kanske man tittar mer noggrant på både vägskyltar och hastighetsmätare nästa gång.
? Det sprider ringar på vattnet. Åker man fast berättar man det sedan garanterat för andra.

Yrkeschaufförer syndar mest
En buss kör förbi. Trafiksäkerhetsorganisationen NTF har nyligen gjort en undersökning i Västsverige som avslöjade yrkestrafiken som en notorisk hastighetsöverskridare. Värst var taxi och lastbilar.
? Min personliga åsikt är att i Uppsala utmärker de sig inte mer än andra. Många tycker kanske att bussarna kör alldeles för fort, men det kan bero på att de är så mycket större och bullrigare, säger Åke Lööv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om