Beslutet om bygglov för ett terminalomrĂ„de pĂ„ Ărna skulle fattats vid ett extra nĂ€mndmöte 29 december. Men plan- och byggnĂ€mndens ordförande Liv Hahne (M) förde upp beslutet pĂ„ dagordningen redan under nĂ€mndens ordinarie möte pĂ„ torsdagen. DĂ€r kunde bygglovet klubbas igenom, efter att Centerpartiets ledamot Curt Malmenstedt förklarats jĂ€vig och skickats ut ur rummet. C Ă€r emot att Ă€rendet gĂ„r direkt till bygglov utan en detaljplan och hade ingen ersĂ€ttare pĂ„ plats under mötet.
Svarstiden för synpunkter av grannar runt Ărna har Ă€nnu inte gĂ„tt ut, varför justeringstiden för beslutet satts till 29 december.
Att bygglovet plötsligt fördes upp pĂ„ dagordningen i förtid upprör nĂ€mndens vice ordförande Monica Ăstman (S):
- Det Àr ett djupt odemokratiskt och otrevligt sÀtt att hantera denna frÄga, sÀger hon.
- V har sjÀlvfallet reserverat oss mot detta, det Àr det enda vi kan göra.
Liv Hahne stÀller sig oförstÄende till kritiken.
- Odemokratiskt? NĂ€r dagordningen skulle faststĂ€llas under mötet lade jag till Ărna och dĂ„ sade ingen nĂ„gonting. Det var i det lĂ€get som man kunde tagit upp frĂ„gan, inte efter att beslutet Ă€r fattat. I en demokrati argumenterar man för sin sak. Ibland vinner man, ibland förlorar man.
Varför skyndade du pÄ beslutet?
- Jag ansÄg att det var för mycket spekulationer fram och tillbaka och att det var viktigt att fatta ett beslut. Det var inget mÀrkligt med det.
De rödgröna partierna anser att det nya terminalomrĂ„det som Uppsala Airport vill bygga för att driva civilt flyg pĂ„ Ărna flygplats borde utredas i en detaljplan, och att det inte ska forceras fram genom ett vanligt bygglov.
UNT skrev ocksÄ i tisdags att Àven Uppsala kommuns stadsjurist Mats Sandmark bedömer att det behövs en detaljplan. OcksÄ Centerpartiet var emot att gÄ direkt pÄ bygglov för ett sÄdant stort projekt.