Drömmen om Paris

Paris var kreativitetens moder. Paris var världens mitt. Paris var allt. I alla fall kändes det så för dem som reste hit för för att leva bohemliv.

Foto: Håkan Elofsson

Uppsala2009-06-14 12:02
Jazzmusiker, konstnärer och författare sprang på barer för att hindra kreativitetskrisen med calvados, gauloise och samtal om livet.

Om du kliver in i bokaffären Shakespeare & Co på rue de la Búcherie på södra Seinestranden är du framme. Definitivt framme. Böckerna du köper här förses med en stämpel på försättsbladet. Texten lyder: Kilometer Zero París. Alltså: Noll kilometer till Paris. Här slutar med andra ord resan till världens centrum. Quartier Latin och St-Germain-des-Prés. Närmare den västerländska kulturens mitt går inte att komma.
 Givetvis handlar det om en subjektiv känsla, bunden av tiden, minnena och drömmarna. Men denna känsla styrde tusentals unga européer och amerikaner som i tomgångar invaderade staden i jakt på kreativa och bohemiska miljöer.

Amerikanskan Sylvia Beach öppnade redan 1919 Shakespeare & Co, som inte bara var en bokaffär utan också ett övernattningsställe för fattiga författare och kulturcentrum med poesiuppläsningar och litterära soaréer. Ett andra hem för alla från The Lost Generation över The Beat Generation till dagens amerikanska collegestudenter med Eurorailkortet i bakfickan.

När jag nu kliver in i Shakespeare & Co får jag en känsla av att det mesta är sig likt från förr, samtidigt som den nya tiden svept in och vitaliserat vemodet. Nya böcker, ung personal och en kontokortsläsare trängs med dammiga antikvariatfynd och gistna möbler. På övervåningen: en gammal reseskrivmaskin, en säng och fåtöljer där unga amerikaner sitter och bläddrar i böcker med något drömskt i blicken.
 
Vad drömmer de om? Alla försöker de för sitt inre frammana en tid som flytt. Är det förresten inte James Joyce som där kommer in genom dörren med manuset till Ulysses och räcker över det till Sylvia Beach, som säger att hon ska låta trycka det? Sitter inte Ernest Hemingway och Scott Fitzgerald - praktiskt taget halva The Lost Generation - där borta och pratar om att Paris sett från trapporna framför Sacré-Coeur framstår som Europas vitaste stad?
 
Den första bohemvågen valde Montmartre som tummelplats. Här föddes impressionismen, här diktade modernistpoeten Guillaume Apollinaire, hit vallfärdade spanjoren Picasso och här målade Henri de Toulouse-Lautrec, känd för färglitografin som hänger reproducerad i hundratusentals hem världen över (och på min toalett hemma i Stockholm): affischen för kabarén Moulin Rouge.
 
Picassos stamhak, kabarélokalen Lapin Agile, finns ännu kvar, men för övrigt är Montmartre en gräll nostalgibakelse som känns som ett konstnärs-Disneyland.
Irländska pubar, klichéfranska krogar med rödvitrutiga dukar och kypare i röda scarves och svarta baskrar och så Place du Tertre, där det är tätt mellan konstnärerna som gör porträtt av turister och förverkligar myten om Paris.
 
»Paris är aldrig vad det varit, men det är det som är charmen«, sa Pär Rådström, en av de svenska författare som på femtiotalet drabbades av en plötslig längtan till Paris.
Men även jag är ute efter myten snarare än verkligheten. Därför sätter jag mig på klassiska metrolinje fyra med sina smala rasslande spårvagnsliknande vagnar, och åker söderut till en annan förflutenhet: Montparnasse.
 
Det var dit den andra bohemvågen valde att bege sig när Montmartre och intilliggande Pigalle förvandlats till pråliga nöjeskvarter med nattklubbar, danssalonger, prostituerade och hallickar.
Händelsernas centrum under åren efter första världskriget låg i skärningspunkten mellan boulevard du Montparnasse klassiska konstnärskaféer: Le Dôme, La Coupole, Le Select och La Rotonde.
 
På Dôme träffades konstnärer från Balkan, Östeuropa och Skandinavien (Dardel, Grünewald med flera) för att spela poker och invänta inspiration.
På boulevard du Montparnasse tvärgata rue Delambre handlade Strindberg sin ost (nummer 8), arbetade Man Ray (nummer 15), bodde Fujita (nummer 5) och träffades första gången amerikanska författarna Hemingway och Fitzgerald (på Dingo Bar, numera omdöpt till Auberge de Venise, nummer 12).
 
1950 kom en ung Birgitta Stenberg till Paris bärande på drömmen om att bli författare och en lust att se världen - innan det var för sent. På Café de Flore och Les Deux Magots i St-Germain-des-Prés satt existentialisterna och diskuterade den falska objektiviteten med sådan stil och finess att de blev en levande attraktion.
Barerna skröt i sin marknadsföring med att man hos dem kunde möta Sartre och Camus, ja, hela den franska intellektuella eliten.
 
En öl, en cigarett och en fläkt av existentialism. Böcker och filosofi var inte torrt och dammigt, utan en på samma gång cool och brinnande iver att förstå sig själv och livet.
 Ivern var inte bara intellektuell utan också fysisk: »Vi hade älskat oss genom natten med dess svalka genom det öppna fönstret ?« skriver Birgitta Stenberg i Alla vilda och fortsätter: »Sedan följde den tidiga morgonen då vi lämnade hotellet med våra kroppar tunga av sömnbrist och svullna av kärlek. Så fort jag satt foten utanför hotellets entré steg den nya, bubblande känslan av förväntan i mig.«
 
På bögbaren La Reine Blanche, som inte längre finns kvar, träffade hon den svenske poeten Paul Andersson, som precis som Arthur Rimbaud skrev alla sina dikter ung för att sedan plötsligt försvinna från den litterära scenen. Deras första möte började med att Paul frågade Birgitta om hon läst just Rimbaud. När hon skakade på huvudet stoltserade han:
 
- Det måste du göra. Sen kan vi talas vid.
 
På Bar Nesle äter jag en sallad med varm chevreost och ett glas iskall Côtes-du-Rhône från en liten karaff, som i menyn kallas pichet (som låter lika sofistikerat som un formidable - det ord du ska använda för att serveras en stor öl). I ena hörnet en platt-tv som visar en fotbollsmatch, i andra hörnet ett skramlande flipperspel. En vardagsbar i St-Germain-des-Prés som tillsammans med Bar Monaco, som idag heter något annat, för ett halvt sekel sedan var stamlokus för Stig Claesson, Slas.
 
Fyrtio steg från baren in i den lilla gränden rue de Nesle ligger Hotel de Nesle där Slas bodde med få ägodelar förutom en reservoarpenna av märket Eversharp, ett teckningsblock och en skrivmaskin. Jag går bokstavligen i Slas fotspår, men får det till fyrtiofem steg, vilket får ses som en god överensstämmelse. Kanske har ingången till baren flyttats - eller så hade Slas helt enkelt längre ben än vad jag har.
 
Jakten på frihet och kreativitet i Paris i mitten av femtiotalet delade Slas med andra blivande och redan etablerade kändisar som Pär Rådström och Lars Forssell, skulptören Alberto Giacometti och jazzmusikern Miles Davis, som för övrigt Slas och Lars Forssell intervjuade på en bar i Montparnasse i hopp om att skicka hem en artikel till en svensk tidning och få ner en check med ett välbehövligt arvode. Men både den kände jazzmusikern och de svenska författarna drack sig så fulla att ingen dagen efter mindes något om vad som hade sagts.
 
»Vi kände en total frihet som jag ibland kan undra vem som gav oss«, skriver Slas och berättar också om hur han långt senare hemma i Stockholm avlyssnar ett samtal på en restaurang mellan några yngre svenska författare som pratar om vilka märkesviner de druckit i Paris. Slas reser sig och går fram till sällskapet och säger:
- Om ni kommer ihåg vad ni drack i Paris har ni ta mig fan inte varit där.
GUIDE PARIS

Böcker
Kikis Paris - konsten, livet & kärleken 1900-1930, Billy Klüwer och Julie Martin (1990).
Sylvia Beach and the Lost -Generation, Noel Riley Fitch (1985).
Och solen har sin gång, Ernest Hemingway (1926).
Alla Vilda, Birgitta Stenberg (2004).
Kärlek i Europa, Birgitta Stenberg (1981).
Paris, en kärleksroman, Pär Rådström (1955).
Om vänskap funnes, Stig Claesson (1981).
Efter oss syndafloden, Stig Claesson (2002).
The Beat Hotel, Barry Miles (2000).

Barer och restauranger
Bar Nesle, hörnet rue Dauphine/rue de Nesle, metro Odéon. Bar och brasserie med prisvärd meny. Ät deras steack de bavette eller chevresallad och avsluta med en crème brulée. Hit gick Slas och hans vänner.

Tournon, rue Tournon 18, metro Mabillon. Bar och brasserie. Hit gick svarta amerikanska författare som Chester Himes och jazzmusiker som Miles Davis, men också Pär Rådström, Lars Forssell och Slas.

Café de Flore, boulevard St-Germain 172, metro St-Germain-des-Prés. Lever fortfarande gott på att det var existentialisternas kafé på femtiotalet. Publik idag: välbeställda kulturintresserade Parisbor, bourgeois boheme, och utländska turister. Filosofidiskussioner på engelska klockan 20 första onsdagen i månaden. Hit gick Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir, Albert Camus och alla med intresse för filosofi och/eller författardrömmar.

Brasserie Lip, boulevard St-Germain 151, metro Mabillon. Dyr men bra restaurang med anor från 1880. Här gömde sig Sartre och de Beauvoir bakom gardinerna och kikade på turisterna som stod utanför Flore på andra sidan gatan och hoppades att få syn på de kända existentialisterna.

La Rotonde, boulevard du Montparnasse 105, metro Vavin. Dyrt, men fin rödmurrig konstnärsromantisk inredning. Hit gick Pablo Picasso, Igor Stravinsky, Erik Satie med flera.

La Coupole, boulevard du Montparnasse 102, metro Vavin. Stor restaurang med klass, som öppnade första gången 1927 som en bar américain. Bra på ostron. Även kaféavdelning. Pelare dekorerade av kända konstnärer, däribland svenske Isaac Grünewald. Hit gick det sena tjugotalets konstnärsparnass.

Le Select, boulevard du Montparnasse 99, metro Vavin. Öppnade 1925 och var den första baren i kvarteret som hade öppet hela natten. Billigast av Montparnasses fyra konstnärshistoriska boulevardkaféer. Hyfsat bra mat. Hälsa på huskatten Mickey som brukar sova på bardisken. Hit gick tjugotalets konstnärer, Ernest Hemingway, Stig Claesson, Pär Rådström.

Lapin Agile, rue des Saules 22 i Montmartre, metro Lamarck-Caulaincourt. Picassos stamhak. Idag Paris äldsta ännu öppna kabaré med chansons, humor, poesi och dans.

La Perle, rue Vielle-du-Temple 78, metro Chemin Vert eller St-Paul. En bar i Maraiskvarteren som är dagens svar på femtiotalets författarkaféer. Smockfullt med unga franska och utländska kulturarbetare. Bra tryck fredag- och lördagkvällar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om