Nätverket Kompass består av 14 kommuner som vill "stödja utvecklingen av ett nytt urbant transportsystem - spårbilar". Ett av delmålen är att få till stånd en pilotbana så snart som möjligt. Uppsala är en het kandidat för det. Tanken är att bygga en bana från centrum till Boländerna. I Kompass styrelse ingår politiker och ledande tjänstemän. Vice ordförande är Carl-Johan Engström planeringsdirektör i Uppsala kommun.
Varför är du med i Kompass?
- Jag sitter här som kommunens representant. Vi försöker få fram så mycket information som möjligt kring bygget av en pilotbana.
Samtidigt är du planeringsdirektör i Uppsala. Går det att förena?
- Kompass är helt fristående från alla producenter. Vi ska inte peka ut vilken bana som ska byggas och var. Vi verkar bara för att den kommer till på något ställe. Jag har fått politiskt mandat för att vara med och företräder tjänstemännen i nätverket.
Blir det inte svårt att värdera pilotprojektet för Uppsalas del om du samtidigt är med i ett nätverk som har som mål att få till det till stånd?
- Nej. Kommunen har sagt ja till att bygga en pilotbana för spårbilar. Erfarenheterna från projektet ska ge oss en reell utvärdering av systemet. Det ska ske i form av ett forskningsprogram. Målet är att ta fram så mycket kunskap som möjligt om spårbilsystem för att se om förutsättningarna är rimliga. Vi ska inte binda oss till något innan vi vet hur det fungerar så att vi får det bästa för innevånarna.
Men kan du vara objektiv?
- Jag tycker det.
Finanskommunalrådet Gunnar Hedberg (M) känner inte till att Carl-Johan Engström är vice ordförande i Kompass men tror inte att det ska påverka projektet negativt.
- I det här skedet handlar det om att bygga upp kunskap och markera ett intresse. Jag kan inte se att hans engagemang skulle leda till att vi hamnar fel, säger han.
Kristdemokraterna som sagt nej till planerna på en pionjärbana är mer tveksamma.
- Carl-Johan Enström vill ju gärna att en testbana kommer till. Kanske kan han riskera sin opartiskhet genom engagemanget i Kompass. Jag tror ändå inte att det har så stor betydelse och vill inte kommentera frågan mer än så, säger kommunalrådet Gustaf von Essen.
Han anser att kommunen borde gå in i en organisation som stöder en utbyggnad av ett spårvagnsnät i stället.
- Spårbilar är bara önskedrömmar, säger han.
Dubbla roller för planeringsdirektör
Uppsalas planeringsdirektör deltar i nätverket Kompass vars mål är att starta ett spårbilsprojekt. Samtidigt har han ansvaret för planeringen av stans kollektivtrafik. Carl Johan Engström, som i kväll berättar om Vision-Uppsala på Stadsbiblioteket, säger själv att syftet bara är att samla kunskap.
Carl-Johan Engström,grattis. Foto:Hans E.Ericson
Foto: Hans E Ericson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!