– Det blir fler hål i gatorna och man kommer säkert att märka att det blir gropigare. Vi åtgärdar alla hål som är trafikfarliga men underhållet blir sämre, konstaterar Margit Norén på kommunens gatu- och trafikkontor.
Snöröjning och sandning av gator, gång- och cykelvägar krävde stora insatser under den osedvanligt snörika, kalla och långa vintern. Kostnaden blev totalt tolv miljoner kronor högre än säsongen innan. Under perioden januari - april i år kostade kommunens vinterväghållning 33,7 miljoner kronor, mot 21,7 miljoner året innan. Det är huvudorsaken till att gatukontoret tvingats dra ned planerade asfalteringsarbeten med hälften. Många av dem skulle ha genomförts i sommar, men får nu vänta till nästa år.
En yta på totalt cirka 50 000 kvadratmeter, motsvarande en gatusträcka på ungefär en halv mil, skulle ha fått ny asfaltbeläggning, men har skjutits på framtiden. Åtgärden beräknas spara ungefär fem miljoner kronor. I bokslutsrapporten för perioden skriver kontoret att ”en neddragning i denna storleksordning är inte acceptabel i längden”. Nyligen har dessutom signaler kommit om ytterligare behov av minskat vägunderhåll.
– Det skulle i så fall innebära att ny beläggning på gator i exempelvis Stenhagen får skjutas till nästa år och att olika gång- och cykelvägar får vänta, men ännu kan det hända att pengar kommer fram till de här objekten, säger Margit Norén.
Frånsett sämre kvalitet på gator och vägar innebär besparingarna att kommande underhållsåtgärder blir dyrare, enligt gatu- och trafikkontoret:
– Nu hade vi kanske kunnat klara många gator med att enbart lägga på en ny topp. När vi får vänta tvingas vi i stället fräsa bort den gamla asfalten och lägga en helt ny beläggning. Det blir förstås betydligt dyrare, säger Margit Norén.
Även förra året ledde den ansträngda budgeten till neddragning av planerat gatuunderhåll. Det har lett till ett ackumulerat behov av upprustning, redan innan de nya sparkraven. Gatu- och trafiknämnden redovisade ett totalt underskott på 19 miljoner kronor under årets fyra första månader. Förutom dyrare snöröjning förklaras underskottet av minskade intäkter, sedan moms införts på parkeringsavgifter. För Uppsalas del beräknas summan till cirka tio miljoner kronor under helåret 2010.