Dyrare att parkera i centrala Uppsala

Uppsala kommun höjer avgiften för parkering på flera gator i centrala lägen, öster om järnvägen. En naturlig följd av att Uppsalas stadskärna utvidgas, anser politikerna.

Uppsala2008-11-04 20:45
Hittills har zonen för de kommunala p-platser som har högst avgift (25 kronor per timme) sträckt sig österut till järnvägsspåren genom stadskärnan. Nu flyttas gränsen till Salagatan med resultat att avgifterna för p-platser på gatumark höjs i flera kvarter från 15 till 25 kronor per timme. I norr sträcker sig den nya 25-kronorszonen till S:t Olofsgatan och i söder till Norrtäljegatan.
- Det är en ganska naturlig utveckling med tanke på att staden utvidgas österut, med nya konsert- och kongresshuset och byggandet av Resecentrum, säger gatu- och trafiknämndens ordförande Anders Westerlind (fp).

Miljöpartiet i nämnden stödjer utökningen av de dyraste p-platserna, men efterlyser fler åtgärder för parkering i centrum:
- Ett effektivare verktyg för att styra trafiken till eller från olika områden är att begränsa parkeringstiden. Vi vill införa boendeparkering i hela staden som gör det billigare att låta bilen stå kvar hemma över dagen, säger Maria Gardfjell (mp).

Betydligt fler bilister väljer i dag att parkera på gatumark än i de centrala parkeringsgaragen som drivs av företaget Carpark. Normal beläggning i garagen har beräknats till mellan 30 och 50 procent. Orsaken är, enligt en färsk översyn från kommunen, den stora prisskillnaden mellan gatuparkering och p-garage. I garage varierar timpriserna mellan 20 och 50 kronor, dygnet runt. På central gatumark är priserna 10-25 kronor under dagtid.

Översynen visar också att 400 nya p-platser inrättats det senaste året, främst i nya Centralgaraget, öster om järnvägsstationen. I oktober i år fanns totalt 2800 p-platser i centrala staden, varav cirka 1600 i p-garage. Ytterligare ett 70-tal nya platser finns på förslag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om