Dyrbar övergång till kontantlös buss

Upplands Lokaltrafik (UL) varnar för kraftiga neddragningar i kollektivtrafiken eller höjda biljettpriser, om förbudet mot kontant betalning på bussar träder i kraft nästa år.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2008-03-20 00:01
Bolaget begär nu 15 miljoner kronor extra för att undvika försämringar för resenärerna.
UL vill helst ha ytterligare två år på sig för att införa kontantlös betalning på landsbygdsbussarna i Uppsala län. I annat fall drabbas trafiken av stora merkostnader, enligt en färsk analys från bolaget.

Arbetsmiljöverket har beslutat att de två största entreprenörerna i länets landsbygdstrafik inte får ta emot kontant betalning ombord på bussarna från 1 juli nästa år. Förbudet är i linje med målet att minska hot och rån mot förare i landets kollektivtrafik.
UL och entreprenörerna har överklagat till regeringen och vill i stället hålla fast vid den egna tidplanen, som innebär att kontanterna tas bort i augusti 2011. Först då är systemet för biljettköp via automat eller på annat sätt tillräckligt utbyggt för att erbjuda resenärerna tillräckligt bra service, enligt bolaget.

Ett snabbare införande bedöms kosta stora pengar. Bolaget räknar med minskad biljettförsäljning på mellan 10 och 35 miljoner kronor per år om kontantstoppet införs 2009. Intäkterna från enkelbiljetter är i dag cirka 50 miljoner kronor per år.
Risken är stor att många bussresenärer övergår till annat färdmedel om kontantstopp införs innan betalningsalternativen byggts ut, enligt UL. Samtidigt stiger bolagets kostnader för att snabba på införandet av kontantlös betalning.

UL begär nu tio miljoner kronor i år och fem miljoner kronor nästa år från länets kommuner och landstinget. Då kan bolaget, enligt skrivelsen, "så långt som möjligt" fullfölja ett kontantstopp nästa år, om verkets beslut står fast.
Bolagets alternativ är kraftiga neddragningar i trafikutbudet, för att spara pengar, eller en höjning av biljettpriserna. Men eftersom priserna höjdes med tio procent för bara några veckor sedan är ytterligare höjning knappast realistisk, menar UL.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om