Dyrt med många bussbolag i Uppsala

Den snåriga organisationen av Uppsalas busstrafik kvarstår, enligt en ny granskning, trots flera försök att reda ut ansvaret. Nu gör kommunen ett nytt försök och hoppas på bättre samordning mellan stads- och landsbygdsbussar.

Uppsala2009-02-03 07:02
Enligt en revision av kommunala bolaget Uppsalabuss fungerar inte samarbetet mellan de fyra parterna i Uppsalas stadstrafik.

Det är inte första gången en granskning av kollektivtrafikens organisation leder till samma resultat. Flera utredningar har pekat på oklar fördelning av ansvar och uppgifter, men hittills har inga genomgripande förbättringar kunnat genomföras.
Centrala befattningshavare har tidigare för UNT medgett att de inte själva fullt ut förstår systemet.
Enligt granskningen anses exempelvis den ansvariga nämnden sakna tillräcklig kompetens för att beställa trafiken. Upplands Lokaltrafik (UL) har inte fullgjort sin del av samordningen och bland annat lämnat underlag till tidtabeller för sent, vilket medfört merarbete och ökade kostnader.

UL:s styrelseordförande Fredrik Ahlstedt (M) medger att det funnits brister:
- Det har inte varit acceptabelt, men vi jobbar hela tiden för en förbättring. Min förhoppning är att situationen nu ska kunna redas ut en gång för alla.
Kommunen väntas nu försöka föra över Uppsalabuss, som numera har mycket begränsade uppgifter, till UL. Ett tidigare försök att lägga ned Uppsalabuss fick överges, sedan kommunen riskerade att tvingas till en ny upphandling av stadstrafiken.

Enligt förslaget blir UL i framtiden sammanhållande trafikhuvudman för både stads- och regiontrafiken i kommunen. Det kan, enligt förslaget, leda till bättre samordning av trafiken på de gula landsbygdsbussarna och de gröna stadsbussarna, möjlighet att införa nya knutpunkter för byten mellan linjerna, samordnade taxor och fler resenärer. Besparingen skulle kunna bli 20 miljoner kronor per år genom effektiviseringar, enligt en utredning.
Samtidigt varnar andra aktörer för att en effekt av samordnade taxor i själva verket kan bli höjda biljettpriser i stadstrafiken. På onsdagen tar kommunstyrelsen ställning till om planerna ska gå vidare.
FAKTA
Många kockar i Uppsalas stadstrafik
Fyra parter bestämmer om trafiken med de gröna stadsbussarna i Uppsala kommun:
* Gatu- och trafiknämnden: beställer och finansierar trafiken, bestämmer linjedragningar och turtäthet. Ansvarar för samordning av stads- och landsbygdstrafik med Upplands Lokaltrafik.
* Upplands Lokaltrafik: utarbetar bland annat underlag för tidtabeller till stadstrafiken, svarar för marknadsföring.
* Gamla Uppsala Buss: Kommunalt bolag som utför trafiken och ansvarar för kvalitet, förare, fordon och verkstad. Cirka 350 anställda.
* Uppsalabuss: Kommunalt bolag med bara två anställda. Tecknar det avtal som reglerar trafiken och är formellt trafikhuvudman i Uppsala kommun. När avtalet upphör 2014 väntas upphandling ske av stadstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om