Dyslektiker i klÀm

I genomsnitt en elev i varje klass har dyslexi. Men nio av tio elever fÄr inte det stöd de behöver. Högt stÀllda remisskrav och för fÄ logopeder i Uppsala gör att mÄnga skickas runt i flera Är utan att fÄ hjÀlp.

Uppsala2010-06-28 07:06

NÀr en skolelev i Uppsala misstÀnks ha dyslexi Àr tanken att det lokala elevvÄrdsteamet ska remittera eleven vidare till en logoped vid Akademiska sjukhuset. Det Àr nÀmligen bara logopeder som fÄr stÀlla en diagnos om dyslexi och deras utredning ligger till grund för det stöd eleven fÄr.

Men i praktiken Àr det ytterst fÄ elever som fÄr trÀffa en logoped. Christina Gunnarsson Hellberg, logoped pÄ Uppsala kommuns specialpedagogiska enhet, berÀttar att onödigt höga remisskrav Àr en del av problemet.

– De har stĂ€llt remisskraven sĂ„ högt att nĂ€stan ingen kommer fram till logopederna pĂ„ Akademiska och fĂ„r den utredning de behöver. Anledningen Ă€r antagligen att det finns för fĂ„ logopeder och de fĂ„tt in mĂ„nga fler remisser sedan dyslexi började uppmĂ€rksammas i Sverige, sĂ€ger hon.

Även Maria Berg, ordförande för dyslexiförbundet FMLS i Uppsala, intygar att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ hjĂ€lp. Hon berĂ€ttar att mĂ„nga hör av sig till dyslexiförbundet nĂ€r de inte fĂ„r det stöd de eller deras barn behöver.

– Man blir hĂ€nvisad Ă„t alla möjliga hĂ„ll. Det verkar inte finnas nĂ„gon klar bild av var dyslektiker ska fĂ„ hjĂ€lp eller av vem de ska fĂ„ hjĂ€lpen. Vissa har till slut blivit hĂ€nvisade i en cirkel tillbaka till den instans dĂ€r de först började, sĂ€ger hon.

Att fÄ rÀtt hjÀlp tidigt Àr enligt Maria Berg vÀldigt viktigt för elever med dyslexi. Med rÀtt hjÀlpmedel och rÀtt övning i skolan kan flera av de hinder som dyslexi innebÀr minskas under resten av livet. Men Christina Gunnarsson Hellberg berÀttar att mÄnga elever med dyslexi aldrig upptÀcks.

– Jag har trĂ€ffat elever i sexan och sjuan som har uppenbara problem, men som aldrig fĂ„tt hjĂ€lp eller som fĂ„tt hjĂ€lp som inte Ă€r rĂ€tt för dem. Det krĂ€vs en ordentlig utredning av till exempel en logoped för att skolorna ska kunna ge rĂ€tt stöd, sĂ€ger hon.

Mats Myrberg, professor vid specialpedagogiska institutionen pĂ„ Stockholms universitet, berĂ€ttar att förhĂ„llanden för dyslektiker Ă€r mycket otillfredsstĂ€llande i flera svenska lĂ€n. Enligt honom har bristen pĂ„ lagstiftning lett till enorm oreda och en ”vilda vĂ€stern”-situation dĂ€r tillgĂ„ng till stöd varierar stort och det finns en oklarhet kring vem som fĂ„r göra dyslexiutredningar.

– Det finns definitivt ett mörkertal i antalet dyslektiska elever i vĂ„ra skolor. SĂ„ mĂ„nga som nio av tio elever med problem kan gĂ„ oupptĂ€ckta och utan det stöd de behöver, sĂ€ger han.

Men enligt Mats Myrberg Àr lösningen pÄ problemet inte fler logopeder. IstÀllet behövs mer utbildning för de specialpedagoger som redan finns pÄ skolorna. Som tillsammans med lÀrare och förÀldrar tidigt kan fÄnga upp elever med problem.

– Har du en duktig expert pĂ„ skolan behövs det ingen stor utredning och de hĂ€r eleverna behöver inte gĂ„ i Ă„r utan att fĂ„ hjĂ€lp, sĂ€ger Mats Myrberg.

I Uppsala startade kommunen förra Äret en ny enhet som ska lösa en del av de brister som finns i stödet till dyslektiska elever. Bland annat genom att anstÀlla fler logopeder och utbilda de tal- och specialpedagoger som redan finns pÄ skolorna. Men Ulf Gustin, affÀrsomrÄdeschef för resurs och kunskap, berÀttar att det finns mycket kvar att göra.

– Det har funnits ett vakuum dĂ€r elever som inte har tillrĂ€ckligt allvarliga problem för att skickas till Akademiska sjukhuset inte fĂ„tt den hjĂ€lp de behöver. Det Ă€r det mellanrummet vi försöker fylla. Men vi Ă€r fortfarande under uppbyggnad och det Ă€r inte alla som hĂ„ller med mig om att en sĂ„dan hĂ€r enhet behövs, berĂ€ttar Ulf Gustin.

Fem till tio procent har dyslexi

Svensk lagstiftning reglerar inte vem som har rĂ€tt att diagnostisera dyslexi. I stĂ€llet bestĂ€mmer varje landsting vilka som har rĂ€tt att stĂ€lla en sĂ„dan diagnos. I Uppsala lĂ€n fĂ„r bara logopeder stĂ€lla diagnos om dyslexi.
Logopedens utredning anvÀnds som underlag för det stöd som eleven fÄr. I de flesta fall bestÀlls en dyslexiutredning av lÀrare eller förÀldrar nÀr de mÀrker att en elev har ovanligt svÄrt att lÀsa eller skriva. Ett standardiserat sÄ kallat screeningstest anvÀnds ofta för att avgöra om en utredning behövs.
Dyslexi drabbar mellan fem och tio procent av befolkningen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om