Det var efter en havererad upphandling 2022 som 107 väderskydd vid busshållplatserna i centrala Uppsala monterades ned. Hållplatserna var tidigare finansierade genom ett reklamavtal som Region Uppsala upphandlade tillsammans med Uppsala kommun. I utbyte mot att få sälja reklam tog ett företag ansvar för att installera och underhålla väderskydden.
Men något nytt reklamavtal tecknades aldrig och därför beslutade regionen att själva finansiera nya väderskydd – och det har tagit tid. Under 2022 ersattes 39 väderskydd och flera hållplatser fick fristående bänkar. I fjol sattes tolv väderskydd upp och nu i maj inleds arbetet med att sätta upp ytterligare 39 stycken skydd för väder och vind.
– Det har tagit tid att få fram den finansiering som krävs, säger Stefan Adolfsson, chef för samhällsutveckling på Region Uppsala.
Planen är att arbetet ska vara slutfört i september. Då ska alla väderskydd, som regionen bedömt kan ersättas, vara ersatta. Värdet på de väderskydd som fanns tidigare uppskattades till cirka 50 miljoner kronor.
Regionen ser inte att det aktuellt att göra någon ny upphandling med kommunen. I stället ska regionen alltså äga infrastrukturen själva eftersom man anser att man "bör säkra den för resenären så viktiga infrastrukturen som väderskydden utgör."
Parallellt pågår ett arbete där Region Uppsala ska komma fram till hur man ändå kan få in pengar genom reklam på busskurerna. En utredning presenterades i slutet av vintern.
– En ny affärsmodell ska beslutas om efter sommaren, säger Stefan Adolfsson.