Under 2015 nyregistrerades 66 elbilar, 207 elhybrider (som inte behöver laddas via elstolpe) och 248 laddhybrider i Uppsala kommun. Det framgår av statistik från Trafikanalys (trafa.se). Som jämförelse kan nämnas att antalet nyregistreringar av bensindrivna bilar uppgick till 2 787. För dieselbilar var siffran 4 166.
Uppsala Parkerings AB har i dag 16 uttag för laddning av elbilar: två vid Walmstedtska gården, två vid stadshusets parkering och tolv i Centralgaraget. Inom kort kommer det även att finnas fyra uttag på S:t Eriks torg och två på Salagatan.
– Efterfrågan på laddplatser ökar ganska kraftigt, men från en låg nivå. Vår kundtjänst märker att fler ringer och undrar om vi planerar att sätta ut laddstolpar i deras område. Även kunder som hyr p-platser utomhus, vid exempelvis Salaplan och Fyrisgatan, börjar höra sig för om laddningsmöjligheterna eftersom de funderar på att byta till en hybrid eller elbil, uppger Cristian Rask, teknikansvarig på Uppsala Parkerings AB.
Hyresvärden Uppsalahem har också noterat ett ökat intresse för laddplatser bland hyresgästerna.
– Vi försöker i möjligaste mån att erbjuda laddstolpe om sådan efterfrågas, men det kan skilja sig mellan områdena om det går att ordna. Där det är möjligt försöker vi att bygga om uttag för motorvärmare, säger Anna Freiholtz, hållbarhetschef på Uppsalahem.
I dagsläget har Uppsalahem 19 laddplatser. Av dessa är sex för hyresgäster medan de övriga användas för företagets egna fordon.
Hyresvärden Rikshem meddelar att det bland deras hyresgäster inte råder någon större efterfrågan på laddstolpar.
– Men vi tror att efterfrågan kommer att öka och ska installera tolv laddningsuttag i det nya parkeringshus som vi bygger i Gränby, uppger Samira Mchaiter, regionchef på Rikshem i Uppsala.
Enligt sajten uppladdning.nu finns totalt 35 laddplatser i Uppsala kommun. Varje laddplats kan innehålla allt från en till ett flertal uttag så det totala antalet laddningsmöjligheter är svårt att överblicka.