Elektroniken skenar i ny bil

Köpet av en splitterny bil för 243 000 kronor föll inte väl ut för Uppsalabon. Nu anmäler han bilfirman i Uppsala till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Uppsala2015-10-17 08:05

I maj 2014 fick mannen sin bil levererad med ett flertal fabriksmonterade tillval, bland annat en integrerad navigator. Snart visade det sig att navigatorn inte fungerade när mannen avvek från ursprungsrutten eller bytte destination för sin färd.

Följden blev att hela infotainmentsystemet med exempelvis radio och telefon hängde sig. Andra märkliga fel började uppträda: ibland gick inte radion att starta, ibland gick den inte att stänga av, obegripliga felmeddelanden dök upp på displayen och systemet kunde helt sonika starta om sig själv.

– Vi valde att lägga ut mycket pengar på en helt ny bil. Då måste man kunna lita på de skyddsnät som följer med. Fabriksgarantin gäller fortfarande, skriver Uppsalabon i sin anmälan till Arn.

Bilen har enligt mannen varit inne på service minst tio gånger och alla delar som berörs av navigatorn är utbytta. Köparen uppger att problemet är känt och även har drabbat andra bilmärken i samma koncern.

– Jag har rätt att under garantitiden få en vara utbytt om den inte fungerar och trots många försök kvarstår felet. Återförsäljaren har under långt mer än ett år haft obegränsad tillgång till bilen utan att kunna åtgärda felet. Därför yrkar jag att bilen löses in till ett värde motsvarande försäljningspriset på en likvärdig bil i återförsäljarens försäljningshall, skriver mannen i sin anmälan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om